Den globala volymen flygfrakter steg med nästan en fjärdedel i december, enligt en rapport från branschorganisationen IATA. Det blev därmed ett positivt avslut på ett av de värsta åren genom tiderna för flygindustrin.
Trots den positiva decembersiffran väntar en lång rad svårigheter 2010, konstaterar IATA. Först och främst handlar det om att ta tillbaka det bortfall i efterfrågan som byggdes upp i fjol och som plågat både frakt- och passagerarflygningar flera år i rad. Dessutom måste flygbolagen troligen hantera nya striktare säkerhetskrav.
– Det värsta ligger bakom oss. Men det finns ingen anledning att fira ännu, säger IATA:s generaldirektör Giovanni Bisignani.
I december lyfte flygfrakterna med 24,4 procent jämfört med samma månad året före. Den så kallade kabinfaktorn, som anger hur välfyllda flygplanen är, uppgick till 54,1. Det kraftiga lyftet beror främst på att december 2008 var något av bottennoteringen i den djupa svacka för flygindustrin som man ännu är på väg att ta sig ur. Summeras hela 2009 föll efterfrågan på flygfrakt med 10,1 procent, medan kabinfaktorn landade på 49,1.
På passagerarsidan ökade efterfrågan med 4,5 procent i december samtidig som kabinfaktorn blev 77,6. För hela 2009 blev det dock en nedgång på 3,5 procent i efterfrågan och en kabinfaktor på 75,6.
Enligt Bisignani räknar flygindustrin med att tuffare säkerhetskrav införs 2010, som en följd av försöket att spränga ett amerikanskt passagerarplan i luften på juldagen 2009. Redan i dagsläget spenderar flygindustrin 5,9 miljarder dollar på olika säkerhetsarrangemang, en nota som Bisignani tycker att regeringar ska vara med och betala.
IATA räknar med att flygbolagen sammanslaget går back med 5,6 miljarder dollar netto i år efter att under 2009 gjort förluster på totalt 11 miljarder dollar.
(TT-Reuter)