Under 2009 upplevde Göteborgs Hamn minskade godvolymer, men noterade en ljusning under andra halvan av året. Trots lågkonjunkturen fortsatte dock järnvägstransporternas andel att öka och slog under året tidigare rekord.
Under första halvåret skeppades tio procent färre tjugofotscontainrar (TEU) över Göteborgs Hamn jämfört med samma period 2008. Volymerna återhämtade sig sedan något och sett över hela året skeppades cirka 818 000 TEU över hamnen, vilket var en femprocentig minskning sett till året innan.
– Vi såg en förbättring under andra halvåret. Det var ingen stor uppgång men en svag tendens till ökning. Totalt minskade volymerna men vi har klarat oss bra jämfört med många konkurrerande hamnar, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Även för ro/ro var andra halvåret ljusare än det första. Totalt hanterades nära 504 000 ro/ro-enheter under året, en minskning med 19 procent från 2008.
Oljehanteringen i hamnen landade år 2009 på 21,1 miljoner ton. Jämfört med rekordåret 2008 var det en minskning med sju procent.
Utrikeshandeln med bilar är det godsslag som minskade mest. Under 2009 transporterades strax över 157 000 bilar vilket var en 42-procentig minskning sett till året innan. För första halvåret var motsvarande siffra minus 58 procent, så även inom bilsegmentet skedde en liten återhämtning under sista halvåret.
– Eftersom drygt en fjärdedel av Sveriges utrikeshandel går via Göteborgs Hamn ser vi tidigt förändringar i konjunkturen och givetvis har vi känt av fordonsindustrins motgångar. Det är glädjande för alla att det nu ser lite ljusare ut, säger Magnus Kårestedt.
Systemet med järnvägspendlar som Göteborgs Hamn tillsammans med bland annat järnvägsoperatörer och rederier byggt upp har visat sig framgångsrikt under året. Mängden järnvägstransporter uppgick år 2009 till 366 500 TEU, vilket är en sjuprocentig ökning jämfört föregående år och innebär att andelen järnvägstransporter av hamnens totala godsmängder fortsätter öka. Nu fraktas ungefär hälften av alla containrar till och från hamnen med järnväg.