BR vill se utbyggnad av BRT-linjer i Stockholm

Foto: Nobina
Foto: Nobina

För snart två år sedan kom SL:s förstudie om Bus Rapid Transit (BRT) mellan Värmdö och Arninge. En förstudie som snabbt förpassades till byrålådan trots att den visade att BRT-linjen skulle öka kolle­ktivtrafikresande i länet och ge snabbare resor och färre byten för resenärerna. Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, anser att förstudien förtjänar ett bättre öde än byrålådan. BR anser att den föreslagna BRT-linjen bör byggas så snart som möjligt och bli den första delen av ett helt BRT-system.

BR ställer sig bakom det mesta som föreslås i SL:s förstudie, men på ett par viktiga punkter har bussbranschen en annan ståndpunkt. BR har därför utvecklat de förslag som lyftes fram i SL:s förstudie och presenterar dem i en folder som även beskriver vad BRT, eller som det även kallas Superbuss, är och vilka fördelar som finns.

– För att Stockholm ska bli först i Sverige mer en BRT-linje krävs helt enkelt att Trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslutar att investera i den föreslagna BRT-linjen, ett beslut som bygger på att BRT är ett helt koncept där alla delarna måste finnas med för att ge snabba resor, hög pålitlighet och hög kapacitet. Det behövs också politiskt mod att våra prioritera kollektivtrafiken på biltrafikens bekostnad för att Stockholmarna ska få en snabb, tillförlitlig superbusstrafik med modern design, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på BR.

Det finns i dag ett stort intresse för BRT i Sverige och diskussioner om att bygga BRT förs bland annat även i Skåne, Värmland och Östergötland. Även den statliga Kapacitetsutredningen pekar på behovet av satsningar på BRT i Sverige för att minska klimatutsläppen, minska trängseln på gator och vägar i storstadsregionerna och klara ökningen av antalet resenärer i kollektivtrafiken i Stockholm och Mälardalen. Ett BRT-system kan också vara på plats relativt snabbt.