Arbetet med att färdigställa Carlbergstunneln i Norge närmar sig sitt slut. Den så kallade gjutbilen – lastbilen som gjuter den färdiga tunnelprofilen – har nu nått tunnelns ände vid Kleberget. Det återstår knappt trehundra meter, och gjutningen sker i höjd med korsningen mellan Ringveien och Kallumveien.
Samtidigt har Bane NOR anmält planerna på att eventuellt etablera en tillfällig krossanläggning till statsförvaltningsmyndigheten. Syftet är att ge entreprenören möjlighet att använda ett sådant krossverk under perioden juni 2025 till maj 2026, om behov uppstår.
Enligt nuvarande tidsplan kan anläggningen tas i drift redan mellan augusti och november i år, men något definitivt beslut har ännu inte fattats.
Krossverk för återvinning av tunnelmassor
Den tillfälliga krossanläggningen är avsedd för att kunna återanvända stenmassor från tunnelbygget. I dagsläget består dessa massor av för stora fraktioner för att direkt kunna användas som fyllnadsmaterial vid järnvägens kulvert. För att de ska kunna användas måste de först krossas ned till mindre storlek.
Återanvändningen minskar behovet av transporter till och från platsen. Istället för att frakta bort tunnelblocken och hämta nytt material från en annan plats, krossas de på plats och återförs direkt. Resultatet blir färre lastbilstransporter – och därmed mindre påverkan på miljön.
Om krossanläggningen tas i bruk, kommer den endast att användas vid behov och inte vara i drift kontinuerligt. Driften är planerad till dagtid, måndag till fredag, mellan klockan sju och sexton. Målet är att krossa upp till två tusen femhundra ton per dag, med en total uppskattad volym på cirka sextiofemtusen ton.
Separata bullerberäkningar har genomförts för krossverket. Resultaten visar att inga närliggande byggnader kommer att utsättas för buller som överstiger tillåtna gränsvärden. Ändå planerar projektet att uppföra en bullervall av jord mot bostadsområdet Ekholt, som en försiktighetsåtgärd.
För att minska dammspridningen kommer anläggningen att utrustas med bevattningssystem. Det vatten som används i detta syfte ska sedan ledas till en separat vattenreningsanläggning, där ytvatten behandlas innan det återförs till miljön.
Strukturbuller oroar boende ovanför tunneln
Arbetet utförs normalt måndag, onsdag och fredag, och brukar vara avslutat senast klockan tjugo. Varje gjutning kräver omkring trehundra kubikmeter betong, som måste vibreras noggrant för att avlägsna luftbubblor. Vibrationsarbetet sker inte oavbrutet, men pågår under större delen av de tio till tolv timmar som varje gjutning tar.
Det är just dessa vibrationer som nu har lett till ett nytt problem – strukturbuller i byggnader ovanför tunneln.
– Att vibrationerna orsakar strukturbuller i byggnader ovanför tunneln är ett nytt problem. Vi har upplevt att personer som bor ovanför tunneln har känt och hört injektionsborrning och sprängning, men det är nytt att vissa nu hör strukturbuller till följd av gjutning, säger Kenneth Haraldseth, delprojektledare för tunneln på Bane NOR.
Han förklarar att bullret hänger ihop med flera geologiska och byggnadstekniska faktorer i området.
– En sak är att det finns mindre löst material, och mer berg ovanför tunneln, ju närmare Kleberget vi kommer. En annan är att många hus är grundade på berg i det här området. Den här typen av strukturbuller bärs bättre genom berg än genom löst material, säger han.
Ytterligare en faktor som påverkar är att tunneln i den aktuella delen byggs ut från två till tre spår. Det innebär att en större och kraftfullare betongblandare används, vilket i sin tur ger kraftigare vibrationer än i tidigare delar av tunneln där mindre betongblandare använts.
Den sista gjutningen i Carlbergstunneln förväntas genomföras i slutet av juli eller början av augusti.
Källa: Bane NOR