Sweco projekterar i Tallinn

Bild: Kristoff Lafuersweiler
Bild: Kristoff Lafuersweiler

Tallinns hamn ska bli en attraktiv stadsdel för både turister och befolkning där hållbarhet står i fokus. Nu är hamnen ett område med stora överblivna ytor från en svunnen tid som industrihamn och som flottbas för sovjetiska krigsfartyg. Bakom förvandlingen står Swecos arkitekter, miljöexperter och ingenjörer.

Ett nytt planförslag för Tallinns hamns har presenterats av Sweco och samarbetspartnern Alfa Konsult där det övergripande konceptet är att skapa en hållbar utveckling för staden och hamnen. Förslaget bygger på att effektivisera hamnområdet för att öka kapaciteten samt länka samman hamnen med stadskärnan via en marina.

– Utvecklingen av hamnområdet värnar om värden av olika slag, såväl ekonomiska och sociala som ekologiska och rumsliga, säger Fredrik Meurling, en av planarkitekterna för uppdraget på Sweco i ett pressmeddelande.

Planen är anpassad för att kunna byggas ut i etapper beroende på hur hamnens användningsområden kommer att förändras i framtiden.

Förslaget till den nya planen utgår från Symbio City-metodiken som är en utveckling av eko-staden. Symbio City har exempelvis använts för Hammarby Sjöstad i Stockholm och har arbetats fram bland annat av arkitekter från Sweco.

För att minimera den negativa miljöpåverkan har förbättrade flöden i biltrafiken varit betydande. Resultatet blir minskade köbildningar i staden och ökad möjlighet till kollektivt resande. Systemen för energi, vatten och avfall har sammanvävts för att möjliggöra synergieffekter. Bussarna i staden kommer att drivas med biogas från en biogasanläggning som omvandlar avfall både från de boende och från anländande fartyg.

Marinan som länkar samman stadskärnan med hamnen ska förses med en småbåtshamn som tillsammans med caféer och restauranger är tänkt att bli en samlingsplats för både stadsbor och besökande turister. Fredrik Meurling menar att det i dagsläget är förvånansvärt svårt för stadens invånare att nå vattnet och småbåtshamnen och att det nya planförslaget kommer att förenkla detta.

– Hamnen har en historia ända från 1200-talet och vi vill att den ska vara en vital del av staden både historiskt, kulturellt och ekonomiskt. Vi utgick från att staden byggdes kring hamnen och inte tvärtom, berättar Fredrik Meurling.

En upprustning av marinan har påbörjats och en tidsplan för övriga delar håller på att sättas