Det franska transportteknikbolaget Alstom har, tillsammans med den rumänska byggkoncernen Arcada, fått i uppdrag att modernisera den andra etappen av järnvägssträckan mellan Bukarest och Giurgiu i södra Rumänien. Projektet omfattar både elektrifiering och installation av det europeiska signalsystemet ERTMS nivå 2.
Arbetet utförs av konsortiet Asocierea RailWorks, där Arcada är huvudpartner. Totalt är kontraktet värt omkring fyrahundrafemtio miljoner euro, varav ungefär en fjärdedel tillfaller Alstom.
Den aktuella sträckan är nittiotre komma fyrtiofem kilometer lång och består av enkelspår mellan Bukarest Nord, Jilava, Giurgiu Nord och gränsen mot Bulgarien. Järnvägen är en del av Rumäniens första järnvägslinje, som togs i bruk redan 1869.
Snabbare och mer tillförlitlig trafik
Moderniseringen innebär att persontrafiken på sträckan ska kunna köra i hastigheter upp till etthundrasextio kilometer i timmen när projektet är klart. Arbetet inkluderar elektrifiering, uppgradering av banans infrastruktur, spårbyte, installation av signal- och telekommunikationssystem samt omfattande anläggningsarbeten.
Alstom ansvarar för leveransen av ERTMS nivå 2, digitala tågstyrningssystem och hela elektrifieringen, inklusive strömförsörjning och kontaktledningar. Arcada tar hand om de civila byggnadsarbetena.
Gabriel Stanciu, Alstoms vd för Rumänien, Bulgarien och Moldavien, säger:
– This new contract consolidates Alstom's leading position on the Romanian railway market, for both signalling and electrification and will help revitalise a true historical railway milestone. It will be another significant achievement for our growing team of over 230 highly qualified engineers, whose expertise supports both our local and our international projects.
Strategisk länk mellan Rumänien och Bulgarien
Järnvägsförbindelsen mellan Bukarest och Giurgiu har stor strategisk betydelse då den är en del av den paneuropeiska transportkorridoren Rhen–Donau. Linjen kopplar samman Rumänien med Bulgarien via Vänskapsbron över Donau.
Den nuvarande upphandlingen omfattar arbeten fram till anslutningen till bron, som sedan leder in i Bulgarien. Elektrifiering och införande av ERTMS ska ge snabbare restider, högre kapacitet och bättre driftsäkerhet.
ERTMS nivå 2 är en standardiserad europeisk signalteknik som gör det möjligt att styra tåg digitalt och i realtid. Systemet bidrar till ökad säkerhet och effektivare trafikledning, och är en central del av EU:s mål att skapa ett gemensamt järnvägsområde.
Moderniseringen ses som ett viktigt steg i Rumäniens satsningar på att uppgradera sin järnvägsinfrastruktur, som till stora delar är byggd under 1800- och tidigt 1900-tal. Den förväntas även minska beroendet av dieseldrivna lok och därmed sänka koldioxidutsläppen på sträckan.
Kontraktet sträcker sig över trettiosex månader och omfattar både projektering och byggnation.
Källa: Alstom