Luleå Hamn och Stegra har tecknat avtal om en logistiklösning och arrende som skapar nya förutsättningar för ökade godstransporter till och från hamnen. Avtalet omfattar investeringar i järnvägsinfrastruktur och lagringskapacitet, vilket är en central del i Luleå Hamns pågående utbyggnadsprojekt.
Avtal för ökad godskapacitet
Utbyggnaden av Luleå Hamn är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Målet är att fyrdubbla kapaciteten för gods och fartygstrafik inom några år och samtidigt kunna hantera helt nya typer av gods.
Avtalet med Stegra gör det möjligt att bygga ut järnvägen i hamnen och innebär att bolaget själva investerar i infrastruktur för omlastning och lagring av produkter som ska skickas till och från det nya stålverket i Boden.
– Avtalet med Stegra är en milstolpe och innebär att vi kan finansiera nästa steg i hamnens utbyggnad för att öka vår godskapacitet, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.
Nära samarbete sedan 2023
Luleå Hamn och Stegra, tidigare H2 Green Steel, tecknade under 2023 ett samarbetsavtal som gjorde Luleå till logistiknod för transport av insatsvaror och produkter till och från stålverket i Boden.
Den ursprungliga planen om att finansiera hamnens utbyggnad via en koncessionär som skulle investera, bygga och driva hamnen avbröts våren 2024. Sedan dess har parterna fört en dialog som slutligen har resulterat i ett konkret avtal.
– Luleå Hamn är på grund av närheten till Boden vårt förstahandsval och vi har arbetat tillsammans i snart fyra år. Det är glädjande att vi nu är i mål med ett konkret avtal som innebär att järnvägen i hamnen byggs ut för att kunna hantera de stora mängder gods som ska till och från vårt stålverk i Boden. Detta gör också att vi nu kan sätta full fart med våra egna infrastrukturinvesteringar i hamnen, säger Jenny Marin, logistikchef på Stegra.
– Luleå Hamn har en central roll i utvecklingen av Luleå och hela regionen. I och med avtalet med Stegra kan vi nu gå vidare med betydelsefulla arbeten för järnvägen samtidigt som vi ökar tryggheten för våra kommuninvånare eftersom vi säkrar finansieringen, säger Daniel Smirat, styrelseordförande för Luleå Hamn
Fakta: Utbyggnaden av Luleå Hamn
- En del av industrins gröna omställning
- Omfattar muddring av farleder, ny djuphamn, kajer och utbyggd infrastruktur
- Anpassningar på landsidan görs för att kunna hantera större och fler typer av gods
- Muddring, djuphamn och delar av infrastrukturen genomförs i samarbete med Sjöfartsverket inom projekt Malmporten
Källa: Luleå Hamn