Efter sju veckors intensiva arbeten med borrning, sprängning och spårbyggen är tunnelbanetrafiken mellan Hökarängen och Farsta tillbaka i normal drift. Arbetet har varit en del av utbyggnaden av den nya linjen mot Arenastaden och har krävt minutiös planering och dygnet-runt-arbete.
Koppling till Arenastaden
I juni påbörjades arbetet med att bygga nya spår och växlar i spårområdet söder om Hökarängens tunnelbanestation. Arbetena ingår i den nya tunneldel som ska koppla ihop Arenastadens linje med dagens Gröna linje. Vid Odenplan har borrning och sprängning skett bara några meter från befintlig station.
– Vi har haft ett tajt schema som varit planerat på timnivå. Det här arbetet hade vi förberett i flera år och allt har gått helt enligt plan, men det har krävt noggrann samordning och arbete dygnet runt, säger Malin Harders, projektchef för tunnelbanan till Arenastaden.
Spåren tillbaka i Hökarängen
Under sommaravstängningen byggdes det spår som tidigare tagits bort för nedfarten till Högdalsdepån tillbaka. Samtidigt installerades de nya växlar som ska leda ner tågen i den framtida tunneln.
– Arbetena har gått bra. Vi var väl förberedda och hann med allt som behövdes för att tågen ska rulla på två spår hela vägen mellan Hökarängen och Farsta igen, säger Camilla Fastén, projektledare Hus & BEST för utbyggd depå i Högdalen.
Källa: Region Stockholm