Finnair redovisar ett resultat före skatt på -38,2 miljoner euro för det fjärde kvartalet 2011 (-9,6). Väntat var ett resultat före skatt på -34,9 miljoner euro, enligt Bloomberg News prognossammanställning.
Försäljningen uppgick till 577 miljoner euro (517). Väntat var en försäljning på 596 miljoner euro.
Finnair spår att passagerarkapaciteten kommer att öka med 5 procent under 2012. Tillväxten väntas framförallt komma från rutter till Asien, där Finnair kommer att öppna en ny rutt till Chongqing i maj.
Vidare räknar flygbolaget med att bränslekostnaderna kommer att bli väsentligt högre under 2012 jämfört med fjolåret till följd av ökad kapacitet och högre bränslepriser.
Finnair har inlett diskussioner med potentiella samarbetspartners om att bilda ett samriskbolag för en kostnadseffektiv expansion i de nordiska länderna.
Vidare räknar flygbolaget med att bränslekostnaderna kommer att bli väsentligt högre under 2012 jämfört med fjolåret till följd av ökad kapacitet och högre bränslepriser.
Finnair har inlett diskussioner med potentiella samarbetspartners om att bilda ett samriskbolag för en kostnadseffektiv expansion i de nordiska länderna.
Det potentiella samriskbolaget skulle accelerera Finnairs nordiska strategi (Nordic Champion Strategy). Målet är att etablera en ny bas och utöka bolagets nätverk i regionen.
Vidare jobbar Finnair för att förbättra lönsamheten för den förlustdrabbade europeiska trafiken. Modellen för samriskbolaget kan innebära att Finnair kan flyga viss eller all sin europeiska trafik till en betydligt lägre kostnad. Finnair kan då koncentrera den egna verksamheten på långdistansflygningar.
(Nyhetsbyrån Direkt)