Lufthansa Group utökar alternativ för direktbokningskanaler

Foto: Lufthansa
Foto: Lufthansa

Intresset för alternativa distributionskanaler har varit stort och Lufthansa Group har infört flera samarbeten med teknikleverantörer. Från och med den 1 september blir kostnader för bokningar via globala distributionssystem tydligare och mer transparanta.  

Flygbolagen i Lufthansa Group - Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa och Swiss - har nått en viktig milstolpe i strävan mot att modernisera sina nuvarande strukturer för produkter och tjänster. Under de senaste veckorna har ett antal nya samarbeten med olika partners i flygbolagets distributionssegment ingåtts.

Arbetet med att utveckla och etablera nya "direktanslutna" bokningskanaler har skapat särskilt stort intresse bland partners i branschen.

- Marknaden är helt klart redo för innovationer och utveckling av detta slag, säger Jens Bischof, styrelsemedlem och Chief Commercial Officer för Lufthansa German Airlines. Omjusteringen av vår distribution har lett till ett intensivt utbyte av synpunkter och erfarenheter inom vår bransch.

Som planerat tar nu flygbolagen i Lufthansa Group ytterligare ett steg i implementeringen av sin nya försäljningsstrategi genom att säkerställa att kostnader från och med 1 september och framåt, för bokningar gjorda via globala distributionssystem (GDS) kommer att vara mer rättvisa och transparenta för användare. För att uppnå detta tillkommer en ny "avgift för distributionskostnader" (DCC) på 16 euro, att tas ut för biljetter som är bokade via GDS.

Passagerare som flyger med Lufthansa Group kan köpa sina biljetter utan att behöva betala den nya DCC-avgiften genom att göra sina bokningar via flygbolagens hemsidor, via ett flygbolags servicecenter eller i ett biljettkontor på flygplatsen.

Lufthansa har också skrivit på ett nytt avtal med teknikleverantören Concur, vilket innebär att Concur kommer att erbjuda Lufthansa Groups bokningsavdelningar för företagskunder med särskilda lösningar för att hantera dessa bokningar.

- Vi vill arbeta tillsammans med resebyråerna och de globala distributionssystemen för att göra försäljningen av flygbiljetter mer up-to-date, billigare och mer kundfokuserad, säger Jens Bischof. Och för detta ändamål har vi snabbt utvecklat en rad it-lösningar som vi nu kommer att kunna erbjuda våra kunder mycket snart.