Nyligen fattade Västerås kommunfullmäktige beslut om att anta ”Program för trafikslagsövergripande godstransporter”. Inom de närmsta åren kommer godstransporter att öka och det kommer bli trångt på vägar och järnvägar om man inte tar tag i situationen. Samtidigt har Västerås goda förutsättningar för att bli ett nav för gods som ska vidare ut i regionen.
– Om vi fortsätter transportera gods som vi gör idag kommer inte infrastrukturen att räcka till. Vi måste utnyttja hela systemet, de resurser vi redan har, smartare. Västerås kan med kreativa samarbeten bli en internationell nod som kan lägga en viktig pusselbit till att klara utmaningen kring godsmängder och klimatmål, säger Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande.
Det nyantagna programmet har som mål att få långsiktigt hållbara och trafikslagsövergripande godsflöden. Man siktar också på att göra Västerås till storregionens godsnav som en internationellt och nationellt viktig nod för trafikslagsövergripande godstransporter. Tillsammans med närliggande kommuner ska Västerås erbjuda hållbara transportlösningar. Man ska även se till att det i Västerås finns den tillgänglighet som näringslivet efterfrågar vad gäller transport av gods.
I Västerås finns tillgång till alla fyra transportslagen – väg, järnväg, sjö och flyg. För att klara av den framtida utmaningen att hantera godstransporterna och nå en hållbar och effektiv godshantering behöver hela transportsystemets kapacitet nyttjas. Sjöfarten behöver avlasta väg- och järnvägsnätet och därmed frigöra kapacitet för persontrafiken.
– För att bygga upp ett långsiktigt hållbart transportsystem lokalt, regionalt och nationellt räcker inte bättre teknik och energieffektivisering. Vi måste också ändra vårt beteende och samhällsplanera smartare för att på kort och lång sikt minska transporternas negativa miljö- och hälsopåverkan, säger Patrizia Strandman, samhällsbyggnadsstrateg hos Västerås stad.
Ökat godsflöde till och från Västerås kan leda till kortsiktiga och lokala negativa konsekvenser vid Västerleden. Det beror på att trafikflödena kommer att flytta och koncentreras till de platser där sjöfartstransporter knyter samman med landtransporter.