Uppkopplade tåg ska minska fel på järnvägen

Foto: Christer Wiik

Tillsammans med Tåg i Bergslagen, Svenska Tågkompaniet och Euromaint Rail har Trafikverket påbörjat ett projekt som ska minska antalet fel i infrastrukturen. Med hjälp av ett särskilt detektorsystem i fordonen som upptäcker fel på tågen, ska nu också fel i infrastrukturen upptäckas i ett tidigt skede och åtgärdas innan de leder till störningar i tågtrafiken.

Projektet inleddes i mitten av maj och tidigare har 22 Reginatåg, som används för tågtrafiken i Bergslagen, utrustats med så kallad Remote Vehicle Monitoring (RVM). RVM upptäcker fel på fordonen och överför automatiskt informationen till olika mottagare. Nu ska systemet även användas för att upptäcka fel i infrastrukturen för att därigenom bland annat minsta trafikstörningar och förseningar.

– Punktlighet är en stor utmaning för järnvägen. Det finns massor av signaler och sensorer på fordon som även skulle kunna identifiera avvikelser i infrastrukturen, innan störningar uppstår, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

Det pågående samarbetet har redan haft effekt. I december i fjol upptäckte Euromaint, som underhåller tågen, att flera fordon hade registrerat problem med strömförsörjningen vid Degerön norr om Motala. Felet visade sig vara en skadad kontaktledning som riskerade att rivas ned. Tack vare att fordonen som passerade kände av felet och automatiskt rapporterade detta kunde Trafikverket reparera skadan innan felet orsakade ett oplanerat avbrott i tågtrafiken.

– Jag tycker det här är mycket intressant för oss tågoperatörer. Händelsen i december visar att det finns ett stort behov av mer samverkan mellan de parter som ansvarar för olika delar av järnvägssystemet för att minska antalet trafikstörningar, säger Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet.

Projektet kallas för UPPSAMT och är ett samarbete mellan Trafikverket, tågoperatören Svenska Tågkompaniet, underhållsentreprenören Euromaint Rail och Appear Networks Systems. Syftet är att utveckla och demonstrera hur infrastruktur och fordon i samverkan och automatiskt kan identifiera och rapportera avvikelser som ger möjligheter att förebygga allvarligare fel i infrastruktur och fordon.

– Arbetet drivs som en öppen så kallad förbättringsklubb för aktörer och leverantörer i branschen, med stöd av bland andra Swedish ICT och Luleå tekniska universitet, säger Lars-Åke Dahlström, chef för processutveckling inom Euromaint Rail.

– Nu skapar vi tillsammans ett sektorsövergripande koncept där fordon och aktörer alla bidrar till en bättre järnväg. Vi vill helt enkelt arbeta mer proaktivt. Genom att projektet bedrivs i bred samverkan mellan branschen, staten och forskningen säkerställs att resultaten kommer hela branschen tillgodo, säger Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik.