KLM har genomfört världens hittills längsta flygning med förnybart bränsle. Flygningen genomfördes med en Airbus A330-200 och gick från Schipol i Amsterdam till Aruba i Karibien, vilket gav en flygtid på tio timmar. Bränslet bestod av flygfotogen med en 20-procentig inblandning av återvunnen matolja.
Flygningen var den första i en serie 50 kommersiella långdistansflygningar med förnybart bränsle, som genomförs inom ramen för EU-projektet ITAKA (Initiative Towards sustAinable Kerosene for Aviation). Syftet med projektet är att påskynda kommersialiseringen av bioflygbränsle i Europa genom att testa dess användning i befintliga system och i normal flygverksamhet i Europa tillsammans med KLM. Projektet har för avsikt att förena tillgång och efterfrågan genom att etablera relationer mellan råmaterialodlare och producenter, biobränsleproducenter, distributörer och flygbolag.
Airbus bidrar i projektet bland annat genom att samla in data före, under och efter flygningarna, gällande motorns bränslesystem, analys av motorprestanda med mera. Detta för att få mer kunskap om effekterna av att använda icke-petroleumbaserade bränslen jämfört med traditionella bränslen.