Frankrike leder Europas elfordonsmarknad

Snabbladdningsstation i Nice i södra Frankrike. Foto: Markku Björkman
Snabbladdningsstation i Nice i södra Frankrike. Foto: Markku Björkman

Ifjol stod franska el-och hybridfordon för cirka 3,6 procent av personbilsmarknaden i Frankrike. Jämfört med 2012, har försäljningen av elfordon (personbilar och lätta nyttofordon) ökat med 50 procent och försäljningen av hybridbilar med 60 procent. Totalt registrerades drygt 9000 eldrivna personbilar i Frankrike under 2013. Försäljningsvolymen i Frankrike var dubbelt så hög som i Tyskland (3000 bilar) och Norge (2500 bilar).

En miljövänlig offentlig policy på nationell och lokal nivå och leverans av fordon som produceras av franska tillverkare har gjort det möjligt för Frankrike att bli den största elfordonsmarknaden i Europa. Införandet av olika incitament är en del av denna strategi, med bland annat en generös miljöbonus som infördes 2008 i syfte att belöna de som köper nya bilar med låga koldioxidutsläpp.

Bonusen uppgår till 6300 euro, oberoende av köparen, företaget, samhällsorganisationen eller individen. Den nationella planen för utveckling av el- och hybridfordon tillkännagavs i oktober 2009.

Framgången kan förklaras genom att kommunfullmäktige och lokala myndigheter ställt sig positiva till elmobilitet och installering av laddningsstationer.

Många franska städer har infört elektriska samåkningssystem, däribland "Autolib" i Paris, som infördes på initiativ av borgmästaren Bertrand Delanoë och "l'Auto bleue" i Nice, "Sunmoove" i Lyon och " Bluecub "i Bordeaux.

Tillgången på elfordon som produceras av franska biltillverkare har spelat en banbrytande roll på detta område. Det har bidragit till Frankrikes topplacering. Faktum är att Renault har sålt flest elbilar i Europa. Drygt 6000 bilar under första halvåret 2013, före Nissan (5500 bilar) och Smart (1500 bilar).

Europa har blivit den näst största marknaden för elfordon bakom USA, men före Japan. Frankrike fortsätter att befästa sin ledande ställning inom Europa.