Sänkt fart för landande flygplan i Göteborg

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Det ett år långa försöket i Göteborgsområdet gällande sänkt fart för landande flygplan, EcoDescend, har blivit så pass framgångsrikt att det nu blir permanent.

– Projektet beräknade att den fartminskning som uppnåddes under testperioden motsvarar cirka 800 ton koldioxid årligen in till Göteborgsområdet, vilket också innebär cirka två miljoner kronor i minskade bränslekostnader för flygbolagen. Det är stora volymer för en förändring som är relativt enkel att genomföra och som också efterfrågas av flygbolagen, säger Patrik Bergviken, flygledare hos LFV på Landvetter och projektledare för EcoDescend.

Under provtiden uppnåddes en genomsnittlig fartminskning med EcoDescend som motsvarar en förlängd flygtid på cirka 35 sekunder. Med Göteborgsområdet avses flygplatserna Göteborg Landvetter och Göteborg City.

– Samarbetet mellan Swedavia och LFV för att minska flygets miljöpåverkan är oerhört positivt, där EcoDescend är ett av flera pågående projekt som syftar till att minska flygets påverkan genom olika typer av optimeringar. Gröna landningar, kurvade inflygningar och hastighetsbegränsningar bidrar alla till vårt gemensamma arbete att minska både utsläpp av klimatpåverkande gaser och buller i närmiljön, säger Landvetters miljöchef Maria Gelin.

LFV hoppas kunna testa liknande metoder i andra delar av Sverige. Med bra genomslag och infört i hela det svenska luftrummet går det att uppnå en årlig minskning av koldioxidutsläppen med upp emot 10 000 ton.