Sveriges största vägfärja ska trafikera Gullmarsleden

Foto: Kirill Kaupustin/Trafikverket
Foto: Kirill Kaupustin/Trafikverket

Sveriges genom tiderna största vägfärja ska nästa höst sättas i trafik på Gullmarsleden, som går över Gullmarsfjorden strax utanför Lysekil. Nu har Trafikverkets färjerederi beslutat om fartygets namn: det blir m/s Saturnus.

Den nya färjan byggs i Lettland och Finland. Hon har redan sjösatts i Riga och efter ytterligare stålarbeten, torrsättning och montering av propelleraggregat, förflyttas hon i november till Nystad i Finland för vidare installationsarbeten och slutförande.

Fartyget är 100 meter långt och 18 meter brett. Det byggs för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart är 11 knop. Unikt för detta fartyg är att det byggs med tre filer som anpassats särskilt för tunga transporter. Skrovet är utformat så, att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå. Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer.

De frigående fartyg som rederiet investerat i under senare år, har namngivits med astronomi som tema. Det finns en stark koppling mellan sjöfart och astronomi, både med tanke på forna tiders skickliga navigatörer och till dagens satellitbaserade navigering.

– M/s Saturnus bidrar till en starkt förbättrad kapacitet, vilket kommer att ge ringar på vattnet för hela vägfärjeverksamheten, säger rederichef Anders Werner.

Gullmarsleden är en av de tyngst trafikerade färjelederna, med omkring 100 000 transporterade fordon per månad. En betydande andel utgörs av tunga lastbilstransporter till och från Lysekil. Leden är nästan två kilometer lång.

Trafikverkets Färjerederi är Sveriges största rederi. Årligen genomförs 21 miljoner personresor och uppemot 12 miljoner fordonstransporter på vägfärjor.