Postterminalen Rosersberg – Sveriges största

Foto: Posten

Posten bygger en ny postterminal i Rosersberg. Den nya postterminalen, som blir Sveriges största postterminal, kommer att hantera uppsamling och spridning av post i 42 kommuner. Peab ansvarar för hela totalentreprenaden, som beräknas stå klar mot slutet av 2014.

 

Postens nya superterminal kommer att hantera uppsamling och spridning av post till cirka 800 000 hushåll och till 77 000 företag i 42 kommuner. Terminalen hanterar 1,7 miljoner adresserade försändelser per dygn och 34 miljoner oadresserade försändelser per månad. Antalet anställda på terminalen uppgår till cirka 600 medarbetare.

 

Peab:s utmaningTiden har varit den stora utmaningen i projekt. Cirka 75 procent av anläggningen, Postens brevsorteringsmaskiner och annan utrustning, ska under våren 2014 vara klar för montage.– Vi skall på 1,5 år klara av att projektera och bygga en så stor anläggning. Under dessa premisser är det extra viktigt att samarbetet fungerar bra mellan alla inblandade parter. Så här långt har samarbetet mellan oss, våra underentreprenörer, projektörer och Postens representanter, fungerat mycket bra och vi håller tidplanen, berättar Joachim Sjölin, Peab.

 

Sweco ordnar energieffektiv belysning- Projektet är i sig normalt, det är storleken som gör det komplext. Vem som helst inser att en sådan verksamhet kräver moderna och anpassade lokaler, säger Tobias Wargloo, uppdragsledare på Sweco.

 

Sweco AB har ansvar för att gestalta byggnaden och att ta fram bygghandlingar. Verksamhetsspecifika mål ställer tydliga och utmanande krav, genom både funktion och form, på gestaltning av byggnaden.

- Efter tio månaders intensivt arbete i samordning med övriga discipliner börjar vi se resultat i olika sekvenser runt om på den stora byggplatsen, som ännu en gång tydliggör omfattning och komplexitet i projektet. Det är otroligt roligt att få följa upp verkställande av projektet fast det såklart är lite kvar att göra, säger Meho Kapo, uppdragsansvarig arkitekt på Sweco.

I projektet använder man sig av högspänning in i byggnaden med reservkraft som skall klara full drift även under produktion vid bortfall av ordinarie el.

Efter en del kalkylering har det blivit ändrat till mer energieffektiv lösning vad det gäller belysningsstyrning i produktionshallarna, då man reglerar detta med hänsyn till dagljusinsläpp och aktivitet i områden. För övrigt så är i princip all belysning närvarostyrd.

Den nya brevterminalen blir en ny logistisk knutpunkt i direkt anslutning till järnväg samt i närheten av Arlanda flygplats och E4, och ersätter de befintliga terminalerna i Uppsala och Tomteboda.

 

A2H Byggteknik arbetar efter tidsplan som hållerA2H Byggteknik AB är upphandlade för att ta fram grundkonstruktionen och vissa stomdetaljer.- Även om vi är ett litet konstruktionskontor med 10 medarbetare så har vi lyckats att följa den aktuella leveranstidplanen, samtidigt som vi har arbetat med att hitta de mest tidsbesparande och ekonomiska lösningarna, säger Kenneth Sühl, uppdragsansvarig på A2H Byggteknik.

Byggnaden är grundlagd med stålpålar till berg samt en kontorsdel som är grundlagd med grundsulor på packad sprängbotten. I samarbete med Posten och Peab så har A2H Byggteknik tagit fram detaljer och lösningar avseende tågtrafiken inom byggnaden, som exempelvis anslutningar vid perrongkanter och stoppbockar för tågen.

- Trots att vi sitter i Norrköping så har vi inte haft några bekymmer med att projektet ligger i Rosersberg. Med dagens IT-teknik så är det inga bekymmer med att arbeta och deltaga i projekt som ligger utanför vår region.

Arbetet har skett i nära samarbete med Peab och med deras underentreprenörer.

- Projektet ligger i linje med den miljöprofil vi strävar att arbeta efter. Postterminalen i Rosersberg kommer att bli något alldeles speciellt, avslutar Joachim Sjölin, Peab.

 

 

 

Fakta:

Byggherre: Posten Meddelande AB

Totalentreprenör: Peab Sverige AB

Arkitekt: Sweco Management AB

Färdigt: Hösten 2014.

Byggtid: 2 år.

Kontraktssumma: 480 miljoner kronor.

Storlek: Totalt cirka 50 000 kvadratmeter nyproduktion av terminalbyggnad inklusive spårhall.

Interiört: Lokaler för posthantering och spårhallar för tåg.

 

Material/Miljö:

Projektet är ett GreenBuilding-projekt med beräknad energianvändning 25 procent under BBR.

Projektet innefattar 2 000 kvadratmeter solcellspaneler på taket. Stomme: Stål

Ytterväggar: Paroc

Yttertak: Bärande takplåt med isolering (cellplast och mineralull sedan en duk som tätskikt)

Golv: Målade betonggolv