Nu premiärvisar Mercedes-Benz det senaste tillskottet i sitt lastbilsprogram. Arocs är en lastbil i tyngsta klassen, avsedd för grusgropar, byggen och skogen.
Mercedes Arocs har hög markfrigång, skyddsplåtar och korta överhäng. Totalvikterna sträcker sig från 18 till 41 ton. Arocs kan beställas från fabrik med två, tre eller fyra axlar, den sistnämnda versionen med antingen en eller två framaxlar. Arocs finns både som chassi och dragbil.
Förutom bak- eller fyrhjulsdrivning, kan Arocs förses med drivning på tre eller fyra axlar. Allhjulsdrivningen är antingen permanent eller inkopplingsbar. För dem som i normalfallet klarar merparten av körningen med enbart bakhjulsdrivning finns möjligheten att beställa inkopplingsbar, hydraulisk drivning av framaxeln för ökad framkomlighet
De raka, sexcylindriga motorerna uppfyller Euro 6-kraven och ger mellan 238 och 625 hästkrafter och upp till 3 000 Newtonmeter i maximalt vridmoment. Växlingsautomatik med upp till 16 växlar, "gunga-loss-funktion" och krypväxel där föraren reglerar farten med enbart bromsen är standard. Manuella växellådor finns som tillval
Även om Arocs i första hand är framtagen för anläggningskörning, räknar Mercedes-Benz Sverige med att den kommer att hitta användare långt utanför bygg- och anläggningsbranschen.
Mercedes-Benz Arocs får svensk premiär på Maskin Expo i Stockholm den 23 till 25 maj.