Regeringen föreslår ökad budget till miljöanpassade fordon

Regeringen förslår två åtgärder för att minska utsläppen från bilar. Förslagen är en del av överenskommelsen mellan regeringen och Vänsterpartiet.

För att öka andelen miljöanpassade fordon och på sikt bidra till en fossilfri fordonsflotta, föreslår regeringen att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid får en bonus på upp till 60 000 kronor, vilket är högre än dagens supermiljöbilspremie på 40 000 kronor och det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Nya fordon med höga utsläpp av koldioxid föreslås få en högre skatt de första tre åren. Från 1 januari 2020 föreslås beskattningen baseras på den nya testkörcykeln. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls. Den befintliga fordonsflottan påverkas inte av förslaget utan får en oförändrad fordonsskatt när bonus-malus-systemet införs. Regeringen vill alltså öka förutsebarheten i hur skatten kommer att bli och ger konsumenterna, fordonstillverkarna och marknaden bättre möjligheter att anpassa sig till de nya reglerna.

Den andra åtgärden regeringen föreslår är bränslebyte med syfte att göra det lättare för alla att tanka klimatsmart. Bränslebytet innehåller en så kallad reduktionsplikt som innebär att alla som säljer drivmedel successivt ska blanda in mer biobränsle i den bensin och diesel som säljs. Plikten blir världens hittills mest ambitiösa och målsättningen är att ska utsläppen minska med 40 procent till 2030, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då ska vara förnybar. Genom andra skatteförändringar säkerställs att priset på bränslet till konsument inte påverkas nämnvärt av reformen när bränslebytet införs.