Ökat flygande och minskade utsläpp är en möjlig kombination. Det menar LFV i ett svar på kritik mot att flygets insatser för att minska de klimatpåverkande utsläppen inte har tillräcklig effekt.
FN:s världsturistorganisation UNWTO spår i en rapport som refereras i media att ökad global turism kommer att leda till allt mer flygande. Dagens en miljard turistresor är det dubbla om 20 år.
Medan FN:s turistchef Luigi Cabrini är optimist och tror att flygbranschen kan hantera det ökande resandet är Stefan Gössling, professor i turism vid Lunds universitet och Linnéuniversitetet, pessimist. Han tror inte att den tekniska utvecklingen inom flyget kan möta det ökande resandet utan att klimatet påverkas.
Luftfartsverket, LFV, ansvarar för flygtrafikledning i Sverige. De ser en bransch som tar miljöutmaningen på största allvar och drar sitt strå till stacken för att minska de klimatpåverkande utsläppen.
Flygplanstillverkarna bygger lättare plan med effektivare motorer och bättre aerodynamiska egenskaper. Alternativa bränslen används med framgång. Flygbolagen har ambitiösa initiativ för att minska utsläppen; eco-driving är ett begrepp även i luften. Flygplatserna jobbar intensivt för att minska miljöpåverkan i allt från uppvärmning av fastigheter till fordon.
LFV:s bidrag till en bättre miljö är att utnyttja luftrummet smartare. Med ny modern navigeringsteknik på marken och i flygplanen kan vi nu erbjuda flygbolagen att flyga rakast möjliga vägen genom svenskt luftrum. I ett nyligen avslutat projekt visade LFV att det är möjligt att spara över 100 kilo bränsle per inflygning till Arlanda genom att väsentligt korta av inflygningsvägen.
Varje besparing i sig kanske inte låter så imponerande men med tanke på att LFV år 2011 hanterade drygt 700 000 rörelser har talesättet många bäckar små verkligen fog för sig. Dock med reservationen att alla dessa inte kan flyga på absolut miljösmartaste sätt.
LFV jobbar inte bara på hemmaplan. Tillsammans med kollegor runt om i Europa har man satt upp ambitiösa miljömål och arbetar för ett långsiktigt hållbart flyg.