Även bussar rullade in på InnoTrans

 Citea elbuss på Innotrans. Bussens Kapacitet mellan 64 och 240 kWh är tillräckliga för att täcka en stor del av långsamma och snabba laddningsoperationer. Foto: Markku Björkman
Citea elbuss på Innotrans. Bussens Kapacitet mellan 64 och 240 kWh är tillräckliga för att täcka en stor del av långsamma och snabba laddningsoperationer. Foto: Markku Björkman

Världens största järnvägsmässa, InnoTrans, som nyligen avslutades i Berlin, hade i år en egen avdelning för bussar.  För första gången deltog busstillverkaren VDL Bus & Coach på arrangemanget. VDL ställde ut sina kollektivtrafiklösningar med noll utsläpp på denna mycket välbesökta internationella mässa.

Vid elbussarnas monter på InnoTrans utomhusareal kunde besökarna och pressen uppleva elektrisk kollektivtrafik genom att ta en rundtur med VDL Bus & Coachs nya elbuss Citea Electric V/830 och O/830.

Elektrisk mobilitet är en viktig utveckling i kollektivtrafiken. Våra elektriska bussar bidrar till en renare miljö, lägre energiförbrukning och en tystare och hälsosammare miljö. Vi ser massor av möjligheter för den framtida elektriska rörligheten. Därför fokuserar vi på nollutsläpp i kollektivtrafik med en rad fordonsversioner, som varierar i längd och passagerarkapacitet, sade företagets försäljningschef Alex de Jong på mässan.

Citeas nydesignade tak har resulterat i ökad passagerarkapacitet och standardläget för en valfri strömavtagare har flyttats till framaxeln. Förbättringar har gjorts genom att elsystemet, drivlina och luftkonditionering bedrivs med mindre energiförbrukning. 

Nu finns det fler batterialternativ som kan anpassas till olika kollektivtrafiksystem. Kapacitet mellan 64 och 240 kWh är tillräckliga för att täcka en stor del av långsamma och snabba laddningsoperationer.

Enligt Alex de Jong har VDL under de senaste åren fokuserat starkt på e-rörlighet på kollektivtrafikmarknaden, inklusive i olika e-mobilitetsprojekt i Tyskland. Citea Electrics har testats utförligt i flera städer under långa perioder och detta har gett många värdefulla praktiska informationer om användningen av elektriska bussystem i stadsområden. Dessa resultat har, enligt De Jong, gjort det möjligt att gå ett steg längre och öka tillverkningen av elfordon och distribuera dem för linjetrafik. 

VDL Bus & Coach bedriver kontinuerlig forskning kring e-rörlighet. En serie av åtta VDL Citea SLFA Electrics levereras till Kölns kollektivtrafikföretag (Kölner Verkehrs-Betriebe - KVB) som är ett av de första företagen i Tyskland att införa elektrisk mobilitet för ett helt busslinjenät, sade de Jong. 

Ett annat prestigeprojekt går ut på att fem VDL Citea SLF Electrics levereras till tyska Stadtwerke Münster. Ytterligare en Citeabuss överlämnas inom ramen för projektet SEB (system för snabbladdning av elbussar i kollektivtrafiken), som har subventionerats av tyska BMBF (ministeriet för utbildning och forskning). De andra 4 Citeabussarna utgör en del av ZeEUS- projektet (Zero Emission Urban Bus System), som finansieras av Europeiska kommissionen. Mega-ordningen för Regionen Zuidoost-Brabant i Nederländerna har beställt totalt 43 VDL Citea SLFA Electrics. Leveransen innebär att operatören kommer att ha en av Europas största bussflottor med nollutsläpp.

Berlin är onekligen en lämplig stad för visning av elfordonsteknik.  Berlin blev nyligen världens första huvudstad med en induktivt laddad elbusslinje i stadstrafik.
Då startade trafiken på linje 204 i den tyska huvudstaden, från Bahnhof Zoo till pendeltågsstationen Südkreuz. Linjen trafikeras av fyra Solaris Urbino Electric utrustade med Bombariers Primoveteknik och drivlina från Vossloh Kiepe. Vid ändhållplatserna laddas bussarna på några minuter. Laddstationerna är på 200 kW.