Pilotprojekt för automatisk laddning av ellastbilar

Stationär laddning med teknik från svenska Evias. Foto: Evias

I Örebro kommer svenska cleantechbolaget Evias, ihop med budfirman Budpartner och elfordonstillverkaren Maxus, att testa snabbladdning av lättare eldrivna lastbilar. När lastbilarna körs in till lastkajen ska de laddas automatiskt under tiden att de lastas på och av. Målsättningen är att kunna ladda 80 procent av batteriet – på under tio minuter.

Evias är det svenska cleantechbolaget som tidigare i år lanserade sin teknik för elvägar. Den patenterade lösningen möjliggör för elfordon att laddas via en nedsänkt skena i vägen medan fordonet är i rullning. Nu inleder man ett pilotprojekt i Örebro för att testa tekniken även för stationär laddning. Det är det Örebrobaserade transportföretaget Budpartner, med bilar från elfordonstillverkaren Maxus, som står värd för projektet. Siktet är inställt på att elektrifiera hela Budpartners flotta.

– Transportbilar måste stanna till vid lastkajer för att lastas på och av, så varför inte passa på att ladda dem samtidigt? Vårt mål är att kunna ladda 80 procent av ett lättare lastbilsbatteri på under tio minuter, helt sladdlöst och utan att föraren behöver göra något. Det här visar att Evias teknik inte bara möjliggör laddning av tunga fordon på elväg. Det funkar minst lika bra för stationär laddning av alla typer av fordon i kommersiell drift, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.

Budpartner är ett budföretag med 90 transportfordon som utgår från Örebro-området och Värmlandsregionen. Deras elektrifierade transportfordon är tillverkade av Maxus, en snabbt växande elfordonstillverkare som fokuserar på att bygga elfordon från grunden, och som importeras av RSA Sverige.

I pilotprojektet ska Evias teknik i form av en strömavtagare installeras under bilen. På lastplatsen installeras en skena i marken som kan föra över el till fordonet. När elfordonet sedan kör in till lastkajen sänks strömavtagaren automatiskt ner till skenan, ansluter och snabbladdar batteriet. När föraren är klar med sin på- och avlastning är det bara att köra i väg; armen under fordonet åker upp automatiskt.

– Transportsektorn behöver bli grön men det får samtidigt inte bli för krångligt, ta för mycket tid eller kosta för mycket. Om det här pilotprojektet faller väl ut kan vi med väldigt enkla medel få en stor effekt i minskade koldioxidutsläpp, samtidigt som vi inte behöver ändra på våra körmönster eller rutter. Vi tror att lastkajen är den perfekta laddplatsen, säger Martin Carlsson, vd på Budpartner.

Strax innan sommaren 2022 kommer pilotprojektets alla delar att vara på plats och redo för att ladda lättare lastbilar vid lastkajen. Satsningen förväntas pågå i sex till tolv månader och utvärderas löpande.

– Behovet av omställning till gröna transporter är enormt och kan vi tillsammans hjälpas åt att förenkla för användarna med smarta lösningar kommer omställningen att gå mycket fortare. Evias teknik är väldigt spännande och vi är stolta över att Maxus är med som partner i projektet, säger Petter Nordesjö, vd på RSA Sverige.