SAS först med kurvade inflygningar till Arlanda

Foto: SAS
Foto: SAS

I slutet av mars fick SAS som första flygbolag det formella tillståndet av Svenska Transportstyrelsen att genomföra så kallade kurvade inflygningar med SAS Boeing 737NG på Arlandas tredje bana 01R.

Det innebär i praktiken att inflygningen sker med hjälp av det satellitbaserade GPS-systemet istället för de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS). I den tillämpning som används på Stockholm-Arlandas tredje bana sker inflygningen till bana 01R i en S-formad kurva. Därmed så ska bullret i flygplatsens närområde och exponeringen i känsliga områden minskas. Utvecklingen med de kurvade inflygningarna påbörjades 2004 genom ett samarbete mellan SAS och LFV. Sedan dess har de testats i simulator och utvärderats i begränsad skala.

SAS är det första flygbolaget i Europa som har fått ett formellt godkännande att använda RNP AR (Required Navigation Performance Authorization Required) i kommersiell daglig flygverksamhet baserat på EASAs, European Aviation Safety Agency nyligen fastställda regelverk kring sådana inflygningar.

- Vi är stolta över att vara ledande i arbetet med att använda avancerat systemstöd för att effektivisera våra flygningar. Med tekniken bakom de kurvade inflygningar får vi möjlighet att på sikt ytterligare effektivisera våra gröna inflygningar och sänka utsläppen ännu mer, säger Lars Andersen Resare, SAS miljöchef.

SAS har sedan början av 2000-talet varit det drivande flygbolaget i etableringen av gröna inflygningar som innebär att flygplanen glidflyger med motorerna på tomgång sista biten innan landning. Hittills har de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS) använts vid gröna inflygningar och med hjälp av RNP AR kommer dessa inflygningar att kunna vidareutvecklas. Genom att korta flygvägarna blir de ännu mer effektiva då bränsleförbrukningen och utsläppen kan reduceras ytterligare.

- Det är en stor fördel för Arlanda och dess grannar att SAS driver på utvecklingen. Nu är det vi som flygplatshållare som tillsammans med flygtrafikledningen måste arbeta för att i framtiden kunna erbjuda både gröna och kurvade inflygningar till flygplatsens olika banor, säger Jan Lindqvist, Swedavias informationschef på Arlanda