Med start i augusti i år kommer SJ tillsammans med DB Regio att ansvara för Norrtågstrafiken, det vill säga tågtrafiken norr om Sundsvall. Detta i samarbete och genom det gemensamägda och nybildade bolaget Botniatåg. Trafikhuvudmännen i de fyra norrlandslänen har efter upphandling med flera tågoperatörer valt just Botniatåg.
Avtalet gäller i sex år med möjlig förlängning på maximalt fem och ett halvt år.
– Nu öppnas hela Norrland för en betydligt mera utvecklad tågtrafik. Sammantaget blir det fler tåg och ökade resmöjligheter för resenärerna, även de som kommer söderifrån. Tillsammans vill vi bidra till ett uppsving för tågåkandet i norrlandslänen, säger Jan Forsberg, vd för SJ.
Norrtåg AB ägs av trafikhuvudmännen i länen Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. För att skapa en tydlig leverantör för tågresenärerna med lokal förankring har SJ och DB Regio startat Botniatåg som kommer att ha egen personal och trafikledning i Umeå.
– Vi är övertygade om att norrlänningarna kommer att få se en väsentligt bättre och mera frekvent tågtrafik. SJ finns redan i Norrland med SJ Norrlandståg. Nu lägger vi till Botniatåg vilket ytterligare förbättrar resmöjligheterna, säger Jan Forsberg.
– För DB Regio är det ett historiskt ögonblick och en stor utmaning att vinna en upphandling tillsammans med SJ och att få uppdraget att utveckla trafiken för Norrtåg i denna del av Sverige, säger Michael Almenäs, biträdande utlandschef DB Regio.
Sträckorna som omfattas av avtalet är: Umeå-Sundsvall, Umeå-Luleå, Umeå-Lycksele, Luleå-Kiruna-Narvik och Sundsvall-Östersund-Åre-Trondheim. Fordon kommer att tillhandahållas av Norrtåg. Botniatågs vd från start kommer att vara Michael Almenäs.