Tjuvstart i vår för Björvikatunneln

Oslos operahus. I bakgrunden Europavägen som i och med Björvikatunneln försvinner från markplan. Foto: Operaen.no
Oslos operahus. I bakgrunden Europavägen som i och med Björvikatunneln försvinner från markplan. Foto: Operaen.no
Skiss: Vegvesen.no
Skiss: Vegvesen.no
Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Snart öppnas den första delen av Björvikatunneln i centrala Oslo. Det är den östgående tunneln som öppnas för trafik den 17 april. Och i september samma år kan hela vägtunneln tas i drift, vilket blir ett lyft för Osloborna som då kan se sin huvudstad återfå kontakten med havet.

En internationell trend är att i takt med att hamn- och sjöfartsverksamheten blir mer alltmer effektiv, behövs mindre verksamhetsytor i städernas hamnområden, vilket i sin tur frigör mark för stadsutveckling i havsnära miljö. Nu går Oslos hamnområde samma öde till mötes. Och Björvikatunneln är en del av denna pågående metamorfos av den norska huvudstadens gränsområde mot Oslofjorden. Förutom i Björvikaområdet friställs även havsnära områden i Bispevika, Tjuvholmen, Filipstad, Sørenga og Lohavn för stadsutveckling. På en yta om 646 000 kvadratmeter planeras för 4-5000 bostäder och 20 000 arbetsplatser.

E18/E6 leds under vattnet

Den 675 meter långa, sexfiliga Björvikatunneln ska utgöra en del av E18/E6 mellan östra och västra Oslo och avlasta stadens centrala gatunät i söder. Björvikatunneln är alltså ett led i ett större stadsutvecklingsprojekt som omfattar stora delar av Oslos hamnområde. Själva Björvika är en stadsdel som vetter omedelbart söder om centralstationsområdet i Oslo. I och med att området idag genomskärs av tung trafik från E18 och E6 har det här inte funnits någon större etablering av vare sig bostäder, kontor, handel, kultur eller andra nöjesetablissemang.

Men i och med Björvikatunneln kommer området att utvecklas till en attraktiv stadsdel med kulturinstitutioner, bostäder och kontor nära vattnet. ”Porten till Oslo” har stadsdelen beskrivits som. En föraning på vad som komma skall, torde vara det relativt nyligen invigda kulturella landmärket i Björvika, Oslos nya operahus, byggt alldeles vid vattnet. Tunneln löper precis söder om nämnda byggnad.

Sänktunnel

Det unika med Björvikatunneln är att den är Norges första sänktunnel för biltrafik. En sänktunnel består av ett antal tunnelelement i betong som sammanfogas och sedan sänks ned i en grävd ränna på havsbotten. Tunneln har byggts i sex sektioner på vardera 112 meter som prefabricerats i Bergen och bogserats till Oslo, där den sattes samman under 2008. Tunneln är 35-40 meter bred och kommer att få tre filer i vardera riktning. Hela Björvikaprojektet, till vilket även hör åtta kilometer nya vägar till utbyggnadsområdet, är kostnadsberäknat till 5,5 miljarder norska kronor i 2008 års prisnivå.

Installationsarbeten

Projekt Björvikatunneln, som inleddes 2005, har nu kommit in i sin slutfas.

- Just nu pågår tekniska installationer av ljus, skyltar, ventilationssystem m.m.

Även vägarna är lagda förutom det sista slitlagret som läggs strax innan respektive öppning, säger Johanne Solheim, informatör på Statens Vegvesen, Norges statliga vägverk, som för övrigt både är beställare och byggherre i projektet.

Kopplas ihop med Festningstunneln

Björvikatunneln ska även kopplas ihop med Festingstunneln som löper omedelbart väster om Björvikatunneln och inrymmer E18. Denna tunnel går under centrala Oslo, bland annat under Akershus Fästning. Sedan slutet av oktober 2009 leds trafiken i två fält i varje riktning i Festningstunneln. Detta sker medan Festningstunneln kopplas samman med sänktunneln i Björvika.

- För att göra en koppling mellan Björvikatunneln och Feststingstunneln, måste vi sänka den sistnämnda tunneln, säger Johanne Solheim.

En källare har grävts ut 100 meter in under Festningstunneln. En ny betongplatta har gjutits som blir den nya körbanan. Golvet i Festningstunnlen skärs bort i bitar och sänks ner fyra meter till den nya körbanan. Tunnelröret är stängt i den ände där sammankopplingen sker. Arbetet beräknas att pågå fram till maj 2010.