Pågatåg nordost tog ytterligare ett kliv framåt när satsningens företrädare träffades i Hässleholm och skrev under ett avtal om kostnadsfördelning och genomförande av järnvägsutbyggnaderna. Nu återstår regeringens godkännande.
När utbyggnadens tre etapper är helt färdigställda, enligt planeringen i december 2014, ska nio skånska och fyra småländska orter ha fått nya tågstopp. Satsningen innebär bland annat också att förbättrad kapacitet för övrig tågtrafik på ett antal sträckor.
– Pågatåg nordost blir ett lyft för arbets- och boendemarknaden i Sydsverige. Nu knyter vi ihop delar av Skåne, Småland och Blekinge över länsgränserna. Jag utgår ifrån att regeringen nu tar hand om sin del i satsningen, säger Jerker Swanstein, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.
– Med genomförandeavtalet tar Pågatågsprojektet nu ett stort steg framåt. Pågatågen stärker vårt konkurrensläge och är ett viktigt projekt för såväl kommunikationerna som miljön i nordöstra Skåne och södra Småland. Pågatåg nordost är också ett konkret bevis på vad kommunernas och näringslivets gemensamma engagemang kan åstadkomma inom kollektivtrafiken, säger Urban Widmark, kommunstyrelsens ordförande i Hässleholms kommun.
Avtalet innebär att åtta av de berörda kommunerna tillsammans med Region Skåne och Regionförbundet Södra Småland står för halva kostnaden för Pågatåg Nordost, 219 miljoner kronor. Resten betalas av Banverket under förutsättning att regeringen säger ja.
Region Skåne medfinansierar projektet med 75 miljoner kronor genom medel från den regionala transportinfrastrukturplanen.
I övrigt fördelas kostnaderna så här: Hässleholms kommun 60 miljoner kronor, Kristianstads kommun 24 miljoner kronor, Osby Kommun 12 miljoner kronor, Höörs kommun 12 miljoner kronor. Regionförbundet södra Småland investerar tillsammans med Älmhult, Alvesta, Växjö och Markaryds kommuner 36 miljoner kronor.