Att slippa betala för att kommunicera via mobilen blir allt enklare. Det finns i dag en uppsjö av gratistjänster. Samtidigt tappar telekombolagen miljarder i intäkter, och måste hitta andra sätt att tjäna pengar.
Vid årets slut kommer telekomoperatörer världen över ha förlorat cirka 23 miljarder dollar (motsvarande cirka 150 miljarder kronor) i intäkter bara på att kunderna använt gratistjänster för att skicka meddelanden med mobilen, i stället för att använda vanliga sms. Den uppskattningen gör det brittiska undersökningsföretaget Ovum i en ny rapport.
Telekomoperatörerna har underskattat den stora tillväxten inom sociala meddelande-tjänster, framförallt när det gäller tillkomsten av nya appar. Operatörerna måste inse vilken betydelse den nya tekniken har haft för konsumenternas beteende, säger Neha Dharia, analytiker på Ovum, till TT.
Om fyra år spår Ovum att förlusterna för telekombolagen är uppe i 54 miljarder. Lägger man även till tjänster som gör det gratis att ringa handlar det om mångdubbelt mer.
Gratistjänster är goda nyheter för konsumenterna. Men det finns en möjlig baksida.
– Om telekombolagen inte har några intäkter kommer de inte att investera i näten, och kvaliteten blir sämre. Då försvinner nyttan med till exempel Skype, eftersom det kommer att fungera så dåligt, säger Helena Nordman-Knutsson, telekomanalytiker på Pareto Öhman.
Hon tror att en en möjlig utveckling är att operatörerna börjar ta mer betalt för själva datatrafiken. En annan tänkbar utveckling är att de blir rena leverantörer av kapacitet i näten och slutar med andra tjänster.
(TT)