PBS i samarbete med Facebook och Autodesk

Foto: Simon Matthis
Foto: Simon Matthis
Sigvard Johansson. Foto: Simon Matthis
Sigvard Johansson. Foto: Simon Matthis

Just nu pågår MapInfos årlige användarkonferens. Här presenteras nyheter och trender inom GIS-världen i allmänhet och i Map Info i synnerhet.

Nytt för i år är att Pitney Bowes Software, företaget bakom Map Info, inlett ett samarbete med Facebook.

- Vi håller på att implementera  det, berättade Sigvard Johansson,  Skandinavienchef på PBI.

Enligt honom kommer PBS att förse tjänster till Facebook för att skapa världens största POI-databas (”points of interests”, sevärdheter, med mera). Man kommer också att skapa bättre underlag till ”Check in”-funktionen i Facebook genom att tilldela adresser till den. Tanken är också att förbättra relevansen för annonser på Facebook.

Ett annat samarbete har inletts med Autodesk i år.

PBI har släppt en ny versionsuppdatering av sin programvara Map Info Professional, som redogjordes för i minsta detalj. Version 11.5 innebär bland annat ökad användbarhet och en mer integrerad produktfamilj.

GIS-trender i allmänhet var i fokus på flera seminarier, bland annat anordnade Sweco Position miniworkshops för att  vaska fram idéer för hur GIS kan användas mer i organisationers och företags dagliga verksamhet. Ola Setterby på Sweco Position menar att GIS redan är välutvecklat för expertanvändare och allmänheten har också kunnat glädjas åt en explosion av nya tjänster med lägesbunden information, till exempel mobilappar.

- Men inom organisationerna finns flaskhalsar för GIS-nyttan, sade Ola Setterby.

Med tanke på att 80 procent av all information är lägesbunden finns mycket att göra för att öka GIS-nyttan, framhöll Ola Setterby.

Till skillnad från tidigare år äger Map Info 2012 rum på sprillans nya Clarion Hotel Post, i stället för trasditionsenligt i Stenungsund.

Lär mer om Map Infos användarkonferens i nästa nummer av Nordisk Infrastruktur.