Nu har Road Safety PIN kommit med sin sjätte rapport sedan starten 2006. Rapporten jämför utvecklingen för antalet trafikdödade mellan 2010 och 2011 och tar sikte mot EU-målet 2020 där målsättningen är en halvering av antalet dödade mellan åren 2010 och 2020.
Totalt sett har antalet dödade i trafiken i Europa minskat med tre procent, vilket är en betydligt mindre minskning än mellan åren 2009 och 2010 då minskningen var 11 procent.
– Sverige är ett land där antalet trafikdödade ökade mellan 2010 och 2011, men vi är trots det tillsammans med Storbritannien och Norge ett av de länder som har lägst antal dödade i förhållande till befolkningsmängden, säger Anna Vadeby, forskare på VTI.
Utöver den kvantitativa jämförelsen innehåller rapporten även en kvalitativ jämförelse mellan hur olika länder arbetar med trafiksäkerhet. Områden som tas upp är trafiksäkerhetsplaner och strategier. En del av rapporten behandlar även unga som blir dödade i trafiken. Noterbart är att 2010 dödades 9 150 personer mellan 15–30 år i trafikolyckor i Europa, detta jämfört med 2001 då 18 670 dödades.
Sedan 2006 är VTI medlem i ETSC, European Transport Safety Concil, som är en organisation baserad i Bryssel. ETSC har en arbetsgrupp, den så kallade PIN-panelen, vars uppgift är att följa trafiksäkerhetsutvecklingen i Europa.
– PIN står för Road Safety Performance Index och syftet med indexet är att man genom att jämföra olika prestationer inom trafiksäkerhet uppmärksammar både framsteg och motgångar inom området. På så sätt kan länderna dra nytta av varandras erfarenhet och kunskap för att förbättra trafiksäkerheten, säger Anna Vadeby.
– Ett exempel på just det är nollvisionen som Sverige var först med att införa, och i dagsläget har 14 av de 29 PIN-länderna infört en nollvision för sitt trafiksäkerhetsarbete.