Airbus testar ny flygledning

Foto: LFV
Foto: LFV

Airbus har nu genomfört den första flygningen med det nya flygledningssystemet Initial-4D (I-4D), vilket förhoppningsvis kan innebära att Europa kommer ett steg närmare lösningen på det kapacitetsproblem som nuvarande system dras med.

Med det nya systemet kommer framtidens flighter att kunna planeras på bättre sätt och stora mängder flygbränsle och koldioxidutsläpp kan sparas. Världspremiären gjordes med ett testplan av typen A320 som flög från Toulouse till Köpenhamn och slutligen till Stockholm.

 Flygledning med det nya systemet bygger på en automatisk datakommunikation mellan flygplanen och marksystemet, vilket resulterar i att varje flygplan tar den optimala banan vid flygning och inte minst vid landning. Bland annat kommer antalet flygplan som ligger i vänteläge inför landningar att kunna reduceras när systemet är fullt utbyggt.

Den optimala banan kallas 4D-bana eftersom den inkluderar inte bara de vanliga tre dimensionerna (lateralt, longitudinalt och vertikalt) utan även ett specifikt mål vid en exakt tidpunkt.

 Fler testflygningar och simuleringar planeras under 2012 och 2013. Implementeringen av I-4D i reguljär verksamhet planeras i Europa från 2018.