Provflygningar med biobränsle en succé

Foto: Lufthansa
Foto: Lufthansa

Efter sex testmånader med biosyntetiskt bränsle tillkännager Lufthansa de första positiva resultaten. Totalt har det utförts 1187 biobränsleflygningar mellan Hamburg och Frankfurt. Enligt de första beräkningarna har koldioxidutsläppen minskat med 1471 ton. Total förbrukning av biokerosenemix uppgick till 1556 ton.

- Vårt burnFAIR- projekt har gått smidigt och vi är väldigt belåtna med resultatet. Som väntat visade biobränsle sitt värde i den dagliga flygverksamheten, säger Joachim Buse, vicepresident för Lufthansas biobränsleenhet.

Den första reguljära flygningen över Atlanten till USA har nu schemalagts till den 12 januari 2012. En Boeing 747-400, som bär omkring 40 ton av biosyntetiskt bränslemix, kommer att flyga från Frankfurt till Washington. Bara under denna resa räknar Lufthansa med att minska koldioxidutsläppen med 38 ton. Det motsvarar koldioxidutsläppen under sex flygningar mellan Frankfurt och Berlin.

Flygindustrin har satt upp ambitiösa mål när det gäller klimatskydd och mycket har redan förbättrats. I linje med IATA:s branschgemensamma mål, måste flygbolagen minska sina koldioxidutsläpp med 50 procent netto till år 2050 jämfört med 2005.
 
Biosyntetiskt fotogen är enligt Lufthansa lika tillförlitligt som traditionellt bränsle, men de miljömässiga effekterna är mycket mer positiva. Tack vare den högre energitätheten av biobränsle har det varit möjligt att minska bränsleförbrukningen med mer än en procent. Dessutom innehåller biosyntetisk fotogen varken svavel eller aromatiska föreningar.

- Som ett nästa steg kommer vi att fokusera på lämplighet, tillgänglighet, hållbarhet och certifiering av råvaror. Men först måste vi utnyttja denna marknad. Dock kommer Lufthansa bara att fortsätta med försöken om vi kan säkerställa volymen av hållbara, godkända råvaror som krävs för att upprätthålla verksamheten, säger Joachim Buse.

Under perioden 15 juli-27 december 2011 användes Lufthansa Airbus A321 för att bedriva regelbunden lufttrafik på rutten Hamburg-Frankfurt. En av flygplanets motorer drevs av en 50-50 blandning av vanligt bränsle och biosyntetiskt fotogen. Syftet med dessa långsiktiga studier har varit att få erfarenhet av biobränsleanvändning och samla långtidsstatistik. Samtidigt möjliggör testflygningarna att mäta och analysera biobränslens miljöpåverkan, men också motorernas livslängd och behov på underhåll.