Swedavia inleder nu en storsatsning på Arlanda Airport. Under tre år är planen att investera en miljard kronor i kapacitets- och kvalitetshöjande åtgärder. Målsättningen är att skapa en mer välkomnande flygplats. Först ut är Terminal 2.
Stockholm Arlanda Airport är den storflygplats i Skandinavien som har störst tillväxt i antal resenärer. Varje år reser omkring 18 miljoner resenärer till eller från flygplatsen. För att säkerställa effektivitet, kundvärde och konkurrenskraft även under kommande år inleder nu Swedavia en storsatsning på flygplatsen.
– Stockholm Arlanda Airport är något av Sveriges fönster mot världen. Swedavia inleder nu ett antal infrastrukturprojekt som omfattar alla delar av flygplatsen. Det är viktigt för oss att förbättringarna görs i dialog med våra kunder, för att vi ska vara en bättre affärspartner och skapa en bättre upplevelse för resenärerna. Investeringen är en milstolpe i flygplatsens utveckling och visar tydligt på vårt mål att öka kundvärdet för resenärer, flygbolag och butiksoperatörer, säger Torborg Chetkovich, koncernchef för Swedavia.
Den första etappen i den långsiktiga satsningen är förnyelsen av Terminal 2. 2000 nya kvadratmeter byggs för att på ett mer flexibelt sätt kunna ta hand om all typ av utrikestrafik.
Utöver Terminal 2 så planerar Swedavia att investera i förbättringar över hela flygplatsen de kommande tre åren. Bland annat en ny plaza med ett samlat utbud av restauranger och butiker, med en mer centralt placerad säkerhetskontroll som ska ge snabbare flöden för resenären, förenklad incheckning, modernisering av befintliga ytor för att förenkla resandet och skapa utrymme för framtida tjänster för såväl resenärer som flygbolag samt förenklad transfer mellan inrikes- och utrikestrafik.
Sedan hösten 2010 bygger dessutom Swedavia ett fyrstjärnigt hotell som kommer att drivas av Clarion Hotels med planerad invigning under senhösten 2012.