Nu är första entreprenadkontraktet för Södertunneln i Helsingborg tecknat. Under våren och sommaren 2011 ska depåspåren söder om Helsingborgs C, Knutpunkten, flyttas till Raus. Skanska tog hem entreprenadkontraktet värt 16,4 miljoner kronor.
För att bygget av Södertunneln i Helsingborg ska kunna påbörjas hösten 2012 behöver en rad förberedelser göras i Helsingborgs södra stadsdelar. En av dessa är att flytta de befintliga depåspåren direkt söder om Knutpunkten till ett nytt läge. Den nya depåbangården tar nu form på Raus och placeras intill Jernhusens nya tågverkstad där en stor del av Skånetrafikens underhåll av Pågatågen sker. Depåspåren används för uppställning av väntande tåg eller tåg som ska vända i Helsingborg.
Det är Trafikverket som nu handlat upp Skanska för de nya depåspåren på Raus. Entreprenaden omfattar mark- och ledningsarbeten inklusive omläggning av en större vattenledning samt anslutningsväg till Rusthållargatan, plattform och överbyggnad för nya spår. Arbetena kommer att påbörjas omgående och beräknas pågå till hösten 2011. Därefter kommer spårläggning och övriga järnvägstekniska arbeten att utföras i en separat entreprenad.
– Vi ser fram emot att nu starta de första förberedelserna för Södertunneln, säger Patrik Magnusson projektchef för Södertunnelprojektet i Helsingborg.
Södertunnelprojektet är ett samverkansprojekt mellan Helsingborgs stad och Trafikverket med syfte att sänka ned Västkustbanan i en cirka 1,3 kilometer lång järnvägstunnel söder om Helsingborg C, Knutpunkten. Södertunneln är en del i H+ projektet och byggs för att kunna förtäta och förnya centrala södra Helsingborg.
Arbetet påbörjas i mars 2011 och ska vara färdigt i oktober 2011.