Göteborgs Hamn AB tecknat ett tioårigt koncessionsavtal med det svenska logistikföretaget Logent AB som ska driva bilterminalen i Göteborgs Hamn.
– Det här stärker vår postion som en viktig spelare för svensk fordonsindustri, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Göteborgs Hamn är Sveriges största exporthamn för fordon. Förutom bilar skeppas här även produkter som anläggningsmaskiner, lastbilschassin och busschassin. Flera direktlinjer till andra världsdelar gör Göteborg till en nyckelhamn för svensk fordonsindustri.
Många har anmält sitt intresse för att driva Gothenburg Car Terminal och ett tiotal externa operatörer har varit med i processen. Till slut föll valet på Logent AB, ett svenskt logistikföretag med 1 000 anställda som driver både hamnar, kombiterminaler och lager runt om i Sverige och Norge. Bland annat är det Logent som driver stuveriverksamheten i Stockholms Hamnar.
– Vi vill stärka bilterminalen i Göteborgs Hamn ytterligare i nära samarbete med fordonsindustrin, säger Lars-Göran Ahlberger, vd för Logent.
Bakgrunden till affären är att hamnen delats upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av bilterminalen. I oktober teckade hamnen avtal med DFDS Seaways och C.Ports för drift av roro-terminalen och härnäst står containerterminalen på tur i överlåtelseprocessen.
När koncessionsavtalet börjar gälla tar Logent över alla kundkontrakt och de 35 anställda. Själva övertagandet sker 4 april.