Outokumpu börjar trafikera Helsingborgs Hamn

Foto: Helsingborgs Hamn
Foto: Helsingborgs Hamn

Den finska ståltillverkaren Outokumpu kommer via rederierna Langh Ship och Österströms att börja trafikera Helsingborgs Hamn varannan måndag med start den 14 februari. Lasten består av ett metallpulver, som levereras till företaget Befesa ScanDust i Landskrona för förädling. Den förädlade produkten levereras därefter i retur till Outokumpu.

– Varannan måndag kommer totalt cirka 100 containrar att hanteras, vilket innebär en årsvolym på omkring 2 500 containrar. Langh Ship lossar halva volymen på sin sydgående service, och Österströms lastar samma volym nordgående, säger Kjell-Åke Ranft, försäljningschef vid Helsingborgs Hamn.

Metallpulvret är en biprodukt vid framställning av rostfritt stål och kommer från Outokumpus fabrik i Torneå. Tidigare har det transporterats på järnväg till Landskrona, men nu väljer Outokumpu att skicka godset sjöledes.

– Det är ett sätt att öka leveranssäkerheten och utnyttja lastutrymme på fraktlinjer där Outokumpu, Langh Ship och Österströms redan samarbetar, säger Stefan Järkås vid Swedish Maritime AB, som är linjens svenska agent.

– Etableringen innebär ytterligare ett tillskott av enheter på containersidan, vilket stärker tillväxten och Helsingborgs Hamns position som containerspecialist, säger Kjell-Åke Ranft.