”Sverige bör följa Norge och gynna miljövänligt flyg”

Gustav Melin, vd i Svebio. Foto: Anders Haaker

Det norska Stortinget har beslutat att införa en 25-procentig rabatt på landningsavgiften på norska flygplatser för flyg som går på minst 25 procent förnybart bränsle. Från 2018 vill man också införa en obligatorisk kvot för inblandning av biobränsle i flygbränsle. Redan idag har Norge en koldioxidskatt på inrikesflyg. Detta tycker Svebio att Sverige bör ta efter.

– Sverige bör följa det norska exemplet. Flygbranschen har redan tagit fram en standard för hur man flyger på förnybara biodrivmedel och det är dags att politikerna hjälper flyget att komma igång med att flyga förnybart för att minska klimatpåverkan. Det öppnar dessutom en marknad för produktion av hållbara biobränslen från den svenska skogen och från outnyttjad åkermark eller från avfall. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.

Regeringen har beslutat att utreda införandet av en flygskatt. Men Svebio menar att utredningen har inte fått i uppdrag att ta fram styrmedel för att ersätta de fossila flygbränslena. Man anser att regeringen nu bör som ett alternativ till en generell flygskatt se på möjligheten att använda landningsavgifter och kvotplikt för att gynna förnybara jetbränslen.

– Att flyga är inte i sig miljöfarligt. Fåglarna flyger ju redan på biomassa och det kan även flygplanen göra redan nu. Flyget har sina miljöfördelar också, det tar mindre mark i anspråk än både vägar och tåg. Låt inte Norge ensamma ta ansvar för omställningen av flygets klimatpåverkan, säger Gustav Melin.