”Vägskatter allt vanligare i Europa”

 – Genom en satellitbaserad OBU i fordonets fönster så blir vägskatten automatisk uträknad, säger Artûras Michejenko, direktör för DKV Euro Service Baltikum, tillika ansvarig för DKV i Skandinavien. Foto: MediaVillage
– Genom en satellitbaserad OBU i fordonets fönster så blir vägskatten automatisk uträknad, säger Artûras Michejenko, direktör för DKV Euro Service Baltikum, tillika ansvarig för DKV i Skandinavien. Foto: MediaVillage

I kölvattnet av Norges begäran om obligatoriska AutoPASS (OBU) – för tunga fordon över 3,5 ton – så har Belgien beslutat sig för att också införa krav på OBU, som alltså är en slags tullbricka som fästs i vindrutan.

Från 1 april 2016 introducerar Belgien en ny vägskatt för tunga fordon över 3,5 ton. Detta efter att Belgien dragit sig ur det samarbete som gjorde det lätt att köra i Sverige, Danmark och Benelux-länderna. Om ens lastbil var registrerad i ett av länderna så gällde samma regler länderna emellan. Men nu krävs alltså en OBU.

– Genom en satellitbaserad OBU i fordonets fönster så blir vägskatten automatisk uträknad, beroende på fordonets antal körda kilometrar, vägtyp, fordonsvikt, samt föroreningsklass, berättar Arturas Michejenko, som är chef för DKV Euro Services Skandinavien-avdelning, som levererar OBU-brickor till hela Europa.


Det är inte bara i Belgien som en ny vägskatt införs, samt krav på OBU-tullbricka. Norge har sedan början av 2015 haft krav på obligatoriska AutoPASS OBU-brickor för tunga fordon som rullar i landet. Norska motsvarigheten till Transportstyrelsen, Statens Vegvesen, har meddelat att de hittills i år utfärdat över 12 miljoner norska kronor i böter till lastbilar som saknat denna tullbricka eller haft fel typ av OBU.


I Sverige är det endast Svinesundsbron mellan Sverige och Norge, samt Öresundsbron mellan Sverige och Danmark som AutoPASS kan användas. På övriga platser i landet sker kontrollen automatiskt, så även av utländska fordon.

– Kontrollpunkterna i Stockholm, Göteborg, på Motalabron och på Sundsvallsbron har lasersensorer som känner av höjd, längd och bredd när ett fordon passerar. Samtidigt som en kamera tar bild av registreringsnumret, förklarar Patrik Samén, som är handläggare på Transportstyrelsen.