Tunnel-drivningen i Tammerfors färdig på rekordtid

Tammerfors strandtunnel frigör bland annat tomtmark vid Näsijärvi strand för bostadsområdet Ranta-Tampella. Illustration: Tampere Stad.
Tammerfors strandtunnel frigör bland annat tomtmark vid Näsijärvi strand för bostadsområdet Ranta-Tampella. Illustration: Tampere Stad.
Strandtunnelprojektets utbredning. Själva tunneln är markerat med blått på kartan. Foto: Finlands Trafikverk
Strandtunnelprojektets utbredning. Själva tunneln är markerat med blått på kartan. Foto: Finlands Trafikverk
- Det stenmaterial som uppkommer av tunnelbrytningen används för att fylla ut vattendragen i det parkområde som uppförs i anslutning till den nya stadsdelen Ranta-Tampella, berättar projektchefen för Tammerfors strandtunnel, Esko Mulari. Foto: Markku Björkman
- Det stenmaterial som uppkommer av tunnelbrytningen används för att fylla ut vattendragen i det parkområde som uppförs i anslutning till den nya stadsdelen Ranta-Tampella, berättar projektchefen för Tammerfors strandtunnel, Esko Mulari. Foto: Markku Björkman

Bygget av Finlands längsta biltunnel i Tammerfors beräknas pågå fram till 2017, men tunneldrivningen är redan färdig. Det är hela fyra månader tidigare än beräknat. Cirka 60 procent av projektet är klart. När Strandtunneln är färdig främjar den utvecklingen av Tammerfors centrum och förbättrar smidigheten och säkerheten i trafiken.

Hela sträckan längs Tammerfors Strandled på drygt fyra kilometer av Riksväg 12 byggs fram till 2017. Därefter följer ett år av så kallad finslipning.
Den 16 juni avslutades tunneldrivningen och dagen efter började den så kallade tjärningsceremonin. Enligt projektansvariga går allt efter tidtabellen.

Det är finska företaget Lemminkäinen som också har byggt fem av svenska ådalsbanans åtta tunnlar genomförde en ceremoni i Tammerfors där alla närvarande, enligt finsk tradition, hjälpte åt att tjära botten på tunneln - det bringar lycka med sig, tror man. Kort därefter inleddes installation av betongelement- och väggar i tunneln.

Ger förutsättningar för stadsutveckling
Enligt Tammerfors stads representanter handlar den 2,3 kilometer långa biltunneln om en stor utmaning eftersom de anknutna planskilda korsningarna kräver omfattande och nödvändiga väg- och gatuarrangemang i hela stadskärnan.
 - Tammerfors är en starkt växande stad, dit nästan 2 000 nya invånare flyttar årligen. Byggandet av Strandtunneln ger oss möjlighet att bygga ett nytt bostadsområde i centrum och att utveckla centrum och dess trafik, säger Risto Laaksonen beställarchef vid Tammerfors stads enhet för utveckling av stadsmiljön.

Undanröjer olägenheter
Enligt Laaksonen kommer projektet att undanröja en tidigare stor trafikled som har bidragit till olägenheter från stadens bästa plats. Området Ranta-Tampella är en plats, som nu när trafiken flyttas under jorden, kommer att stå till allmänhetens förfogande.

- Det handlar också om ett miljöprojekt, då tunneln förbättrar buller- och luftföroreningssituationen i centrum, betonar Laaksonen.

Beställarchefen hänvisar även till tunnelprojektets stora inkomsteffekter, till exempel markanvändningsersättningar och den sysselsättande effekten av att bygga ett helt nytt bostadsområde.
Tunnelprojektet genomförs i form av en unik alliansmodell, där den sedvanliga beställar-serviceproducentmodellen nedtonats och parterna planerar och genomför projektet tillsammans. Alliansen utgörs av Tammerfors stad, Trafikverket, Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy och Insinööritoimisto Saanio & Riekkola Oy.

- Vi befinner oss nu i genomförandefasen och arbetet går framåt i god takt. Arbetet inleddes enligt planerna, som resultat av en välutförd beredning i utvecklingsfasen, konstaterar Esko Mulari, Strandtunnelalliansen projektchef.

- Arbetet med kabel- och apparatöverföring ska vara avslutade vid slutet av året. Därmed avses att kablar, rör och pumpanläggningar och den övriga kommunaltekniken som sedan tidigare finns på entreprenadområdet flyttas till ett nytt ställe för att inte stå i vägen för byggarbetet, säger Mulari.

Enkelriktad trafik
I tunneln kommer det att finnas egna fordonstunnlar för bägge körriktningar. Avståndet mellan dessa är 11-12 meter. Mellan tunnlarna finns det förbindelsegångar med cirka 150 meters mellanrum. Därtill finns det en förbindelsegång för fordon i tunneln för utryckningar och servicekörningar.
I bägge tunnlar är trafiken enkelriktad och hastighetsbegränsningen är 60 km/h. Det är förbjudet för fotgängare, cyklister och långsamma fordon att röra sig i tunneln.

Öppet schakt för arbetstunneln
Vid orten Santalahti bröts ett särskilt öppet schakt för arbetstunneln. Via detta betjänades den största delen av tunnelbrytningen i den västra änden.
- Detta möjliggjorde att tunnelbrytningen kunde inledas tidigare och att betongkonstruktionerna för den planskilda korsningen i Santalahti kan uppföras samtidigt utan att arbetena stör varandra, förklarar Mulari.

Bättre tillgång till Näsijärvi strand
Projektchefen hänvisar också till det faktum att när Strandtunneln är färdig 2017 befrias ett stort stycke av Tammerfors norra centrum för stadsinvånarnas bruk och möjliggör bättre tillgång till Näsijärvi strand.

- Med de innovationer som uppkommer inom ramen för alliansmodellen kan byggarna enligt projektchef Esko Mulari, minska olägenheterna av byggarbetsplatsen, spara på kostnaderna och påskynda processerna.

Spårväg
Tammerfors planerar också att bygga en 23,5 kilometer lång spårväg, ett projekt med en budget på 250 miljoner euro.
Tralli-konsortiet består av Pöyry, VR Track och YIT som därmed slog ut flera internationella koncerners anbud om att bygga linjen, däribland Alstom och Siemens.
Spårvägen kommer att länka samman Tammerfors centrum med Sampola och får förgreningar till Tammerfors universitet och Hervanta. Linjen får 23-25 hållplatser. Projektets första fas beräknas vara färdig 2019 och den andra fasen 2023.