Byggnationen av Karlstad resecentrum har gått in i slutfasen. Etapp 2, som bland annat omfattar ombyggnad av flera spår och delar av gång- och tunnelstråk, avslutas i höst. Därefter påbörjas etapp 3, och till sommaren 2026 ska hela anläggningen vara färdigställd.
Karlstad resecentrum ska bli ett nav för resande i staden och samtidigt binda samman centrum med stadsdelarna söder om järnvägen. Projektet består av flera delar: ombyggnad av Karlstad centralstation, byggnation av gångbron Trädgårdslänken över järnvägen och tunneln Vikenpassagen under spåren.
Trafikverket är beställare och Infrakraft huvudentreprenör. Järnvägselektrikerna ansvarar för lågspänningsarbetet, vilket omfattar växlar, bangårdsbelysning, kraftförsörjning till signalsystem och teknikhus.
– Vårt uppdrag är att utföra alla lågspänningsjobb för såväl järnvägen som Trädgårdslänken och Vikenpassagen. Järnvägsbiten omfattar bland annat växlar, bangårdsbelysning, kraftfördelning till signalsystem och teknikhus. Sedan i somras har vi arbetat för fullt med etapp 2 som omfattar ombyggnad av spår 1–3 och 21, färdigställande av Trädgårdslänkens norra halva, ombyggnad av befintlig plattform och norra delen av Vikenpassagen. Själva järnvägsbiten blir klar i höst och sen kvarstår delar av tunneln, som vi gör 2026. Nästa sommar skall allt vara i drift. Ett jättestort projekt med många utmaningar, men samtidigt kul att få vara med om, säger Peter Larsson, projektledare/arbetsledare.
Tidsplan och etapper
Karlstad resecentrum byggs i tre etapper:
Etapp 1 pågick från februari 2023 till vintern 2024 och omfattade bland annat ombyggnad av järnvägsspår 4–6, ny mellanplattform, samt södra delarna av Vikenpassagen och Trädgårdslänken.
Etapp 2, som nu avslutas, har pågått från hösten 2024 och ska vara klar vintern 2025. Arbetet har inkluderat ombyggnad av spår 1–3 och 21, norra halvan av Trädgårdslänken, norra Vikenpassagen samt ombyggnad av den befintliga plattformen.
Etapp 3 inleds vintern 2025 och beräknas avslutas sommaren 2026. Den omfattar färdigställande av Vikenpassagen med ljusinstallationer och ramper till plattformarna.
Projektet genomförs i samverkan mellan Karlstads kommun, Trafikverket, Region Värmland och Jernhusen AB.
Källa: Infrakraft.se och Sonepar