Tre planerade arbetspass varje helg under tolv veckor förra sommaren har minskat störningarna betydligt på järnvägen mellan Lund och Arlöv. En ny arbetsmetod med OPTRAM-inmätning gör att de äldre kontaktledningarna nu ska hålla i tio år. Det skriver Trafikverket.
Det tio kilometer långa dubbelspåret från 1970-talet mellan Lund och Arlöv är hårt belastat och har haft stora störningar. Förra sommaren rustades kontaktledningarna upp längs sträckan.
Projektingenjören Anders Quist tror att de är först, eller en av de första, som testat Trafikverkets OPTRAM-inmätning för bedöma anläggningens prestanda. Han menar att den nya metoden kan användas på fler störningskänsliga ställen som väntar på kontaktledningsbyte.
– Jag hoppas verkligen att resenärerna märker skillnad, säger Anders. Projektet blev klart tre veckor tidigare än planerat och vi höll budgeten på 10 miljoner. Det är ganska lågt för den här typen av jobb.
Tre nätter varje vecka förra sommaren jobbade entreprenören, bytte detaljer, linor och trådar på ett spår i taget. Varje arbetspass avslutades med en noggrann kontroll med byggplatsuppföljning.
Anders Quist är väldigt nöjd med de välplanerade arbetstiderna i spåren och tågoperatörernas vilja att släppa ifrån sig tider. Samarbetet med konsult och entreprenör har också varit positivt och fungerat väldigt bra.
De många störningarna tidigare berodde på ojämn belastning på ledningarna. De blev rörliga i höjdled och det i sin tur gjorde strömavtagarna rörliga. Då gick överkopplingslinorna av. Anders förklarar:
– Mellan två kontaktledningar sitter överkopplingslinor som ska vara monterade i ett visst läge. Om läget förskjuts, som det gör i äldre och slitna anläggningar, då brister till slut linorna och vi får stopp i trafiken, säger Anders Quist.
Lösningen på problemet blev en så kallad OPTRAM-inmätning. Ett särskilt fordon mätte höjden på linorna i förhållande till spåren. Samtidigt gjordes en "okulär besiktning", kontaktledningen synades på plats och akuta problem fixades direkt, övrigt sattes upp en på en åtgärdslista.
– Viktigast på listan och det som gjorde störst skillnad, var att vi modifierade kontaktledningen med en modern upphängning som gjorde hela anläggningen tyngre. Det gör att den nu håller emot bättre och inte svajar, säger Anders Quist.
När utbyggnaden till fyra spår mellan Flackarp och Arlöv står klar inom tio år kommer hela sträckan att ha helt nya kontaktledningar.
Källa: Trafikverket