Norges största vägprojekt fortskrider enligt plan

Tunnlarna som ingår i norska Ryfastprojektet. Karta: Statens Vegvesen
Tunnlarna som ingår i norska Ryfastprojektet. Karta: Statens Vegvesen
Gunnar Eiterjord, projektledare för Ryfastprojektet på Statens Vegvesen.Foto: Statens Vegvesen
Gunnar Eiterjord, projektledare för Ryfastprojektet på Statens Vegvesen.Foto: Statens Vegvesen
Anläggningsområdet på Tasta. När hela projektet står klart ska Byhaugtunneln gå över den nya Eiganestunneln. Foto: Skydrone
Anläggningsområdet på Tasta. När hela projektet står klart ska Byhaugtunneln gå över den nya Eiganestunneln. Foto: Skydrone

I Stavangerregionen pågår för närvarande Norges hittills mest omfattande väg- och tunnelprojekt; Ryfastprojektet, som totalt omfattar 53 000 meter tunnel. Tre undervattenstunnlar skapar tillsammans en färjefri förbindelse mellan Nord-Jæren och Ryfylke, vilket i sin tur utgör grunden för en fortsatt expansion och ökad tillväxttakt i Stavanger och Strands kommuner.

De tre undervattenstunnlarna, varav en blir världens längsta undervattenstunnel för bilar, knyter ihop fyra kommuner som tidigare varit beroende av färjeförbindelser med en av Norges viktigaste vägar, riksväg E 39. Ryfastprojektet pågår i åtta år och beräknas stå klar 2019.

Inom ramen för Ryfastprojektet byggs Ryfylketunneln, som även kallas Solbakketunneln, mellan Ryfylke och Nord-Jæren samt Hundvågstunneln mellan Hundvåg och Stavanger centrum.

–Ryfylketunneln blir en 14,3 kilometer lång undervattenstunnel mellan Solbakk i Strand kommun och Hundvåg i Stavanger. Tunneln är unik eftersom den blir världens längsta vägtunnel som byggs under vattenytan, säger Gunnar Eiterjord, projektledare för Ryfastprojektet på Statens Vegvesen.

Solbakktunnelns djupaste punkt byggs 290 meter under havsnivån och drygt 1,2 miljoner kubikmeter berg kommer att avverkas för att möjliggöra tunnelbygget. Hundvågstunneln blir en 5,7 kilometer lång undervattenstunnel under Byfjorden mellan Hundvåg och Stavanger. Samtliga tunnlar förses med två tunnelmynningar och två körfält i vardera riktning.

Skapar förutsättningar för tillväxt och ökad trafikmängd
Ett av Ryfastprojektets huvudmål är att tillhandahålla en smidigare och effektivare förbindelse mellan Ryfylke och Stavangerområdet. Trafikmängden i centrala Stavanger har nått sitt kapacitetstak, vilket bland annat förstärks av kraftiga trafikflöden i samband med att bilfärjorna lägger till vid kajen.

 Eiganestunnelen, som är en del av kuststamvägen E39 mellan Kristianstand och Trondheim, ingår inte i Ryfastprojektet, men är ett stort och viktigt projekt som bidrar till att rusta Stavangerregionen inför framtidens krav. Eiganestunneln sträcker sig mellan Schancheholen till den norra utfarten av Byhaugtunnelen. Tunnelen blir 3,7 kilometer lång och kommer att ha två körfält i vardera riktning. Utöver tunneln byggs Eiganes nord, kilometerlång fyrfälts vägsträckning från Byhaugtunnelen till Smiene på Tasta.

 Har sprängt 1500 meter i Hundvågstunneln sedan sommaren 2014
Arbetet med samtliga tunnlar i Ryfastprojeket fortskrider i stort sett enligt tidsplan. Ryfylketunneln byggs enligt T 8,5 standard, vilket innebär att tunneln blir 4,60 meter hög och att körbanorna blir 3,25 meter breda. Tunnelns totalbredd blir 8,5 meter, medan den totala höjden uppgår till 6,5 meter. Eiganes- och Hundvågstunneln blir något högre och bredare eftersom de byggs enligt T 9,5 standard.

I Hundvågstunneln, där arbetet påbörjades strax innan sommaren 2014, har entreprenören sprängs sig drygt 1500 meter in i berget, sprängningsarbetet har nu hunnit 500 meter från från Schancheholen. Förberedelsearbetet inför byggnationen av den planerade cykel- och gångvägen under tunneln har kommit igång under hösten. 

–Arbetet med Ryfylketunneln från Solbakk har kommit längst, här har entreprenören hunnit spränga sig drygt 2500 meter in i berget, medan Ryfylketunneln från Hundvåg har kommit 1900 meter in i berget. Av- och påfarterna till såväl Hundvåg som Ryfast tar sin början på Buöy, där sprängningsarbetet fortlöper enligt plan. Arbetet med de två påfartstunnlarna påbörjades under hösten och entreprenören har sprängt sig drygt 80 meter in i berget, säger Öyvind Ellingsen, informationsansvarig för Ryfastprojektet på Statens Vegvesen.

Arbetet med Eiganestunneln inleddes våren 2014, inledningsvis i Vålandsskogen, Madlaveien, på Tasta och Schancheholen. Den budgeterade projektkostnaden för Ryfastprojektet är 6,4 miljoner kronor. Projektkostnaden för Eiganestunneln uppskattas till 2,9 miljarder kronor.