Grizzly på väg mot Gävle Hamn

Grizzly behövs i den dagliga driften i Gävle hamn för eskort av fartyg genom Holmuddsrännan. Foto: Gävle Hamn
Grizzly behövs i den dagliga driften i Gävle hamn för eskort av fartyg genom Holmuddsrännan. Foto: Gävle Hamn

Svaveldirektivet som införs den 1 januari 2015 leder till att fartygen i Östersjön blir större vilket kommer att ställa nya krav på hamnarnas kapacitet avseende djupgående, kranar, kajer med mera. Gävle har i och med den nya farleden god hamnkapacitet, men inte heller det räcker. För att klara de nya större fartygen krävs också råstyrka i form av bogserbåtskapacitet vilket Gävle Hamn nu fattat beslut om att tillföra. 

Gävle Hamn AB köper båten begagnad från Grekland där den nyligen totalrenoverats med nya maskiner och ny teknisk utrustning. När båten kommer till Gävle i slutet av oktober skall den döpas till Grizzly.

- En ny bogserbåt i den här klassen kostar 60-70 miljoner. Den vi nu köpt är precis som ny men till en betydligt lägre kostnad, säger Fredrik Svanbom, VD, Gävle Hamn AB

Grizzly blir en av de mest kraftfulla bogserbåtar som verkar i Östersjön. Båten är 35 meter lång och 11 meter bred. Motorstyrkan är på nästan 5000 hästkrafter vilket ger henne en dragkraft på 51,5 ton. Framdriften sker med dubbla azimuth propellrar som kan rotera 360 grader individuellt vilket ger båten en extrem manöverförmåga samt full dragkraft i alla riktningar.

Grizzly behövs i den dagliga driften i Gävle hamn för eskort av fartyg genom Holmuddsrännan och assistanser till kajer inom hamnen men den kan också användas för offshore projekt i närområdet eller då andra hamnar behöver mer kraftfull assistans. Gävle Hamn AB:s befintliga bogserbåt Järven kommer behållas för de fall det krävs två bogserbåtar samt för isbrytning. Båda båtarna bemannas med egen personal.