Norra länken - ett av norra Europas största vägtunnelprojekt som sträcker sig från Karlberg till Värtan i Stockholm – kommer av allt att döma att öppna före utsatt tid och till ett pris som ligger under den ursprungliga budgeten. Tidigare i höst smygöppnade tunnelsystemet, med ett studiebesök för pressen och bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Stockholms finansborgarråd Sten Nordin.
Under provturen med buss genom Norra länken fick man intrycket att tunnlarna är i stort sett färdigbyggda, bara lite skräpigare jämfört med tunnlar i trafik. Till och med de konstnärliga utsmyckningarna är på plats, men på ett så här tidigt stadium när tunnlarna bara trafikeras av anläggningsfordon är hastigheten begränsad till 30 kilometer.
Förutsättning för Norra Djurgårdsstaden
– Det kanske känns som om tunneln är klar, men vi är inte där en. Vi måste nu prova och installera alla tekniska system, sade en av Trafikverkets informatörer som var med på bussfärden.
Norra Länken kommer att minska den tunga trafiken med 90 procent och trafiken på den hårt trafikerade Valhallavägen kommer att halveras.
– Valhallavägen som idag nästan är en stadsmotorväg kommer att förvandlas till en stadsgata och det finns långt gående planer för bostäder kring Valhallavägen. Sen skulle bygget av Norra Djurgårdsstaden inte vara möjligt om inte Norra Länken är på plats, framhöll finansborgarrådet Sten Nordin.
Norra länken är också en förutsättning för bygget av Hagastaden, där bostäder, kontor och ett nytt universitetssjukhus planeras i en stadsdel som ska rymma omkring 5 000 bostäder och 50 000 arbetsplatser.
Norra länken har också stor betydelse för trafiken till och från Värtahamnen och Frihamnen, landets viktigaste hamnar för gods- och persontrafik till Baltikum, Finland och Ryssland.
Restiden mellan Norrtull och Ropsten kommer att kortas med cirka 10 minuter under rusningstid när Norra länken öppnar för trafik vintern 2014/2015.
Sten Nordin poängterade också att Norra länken innebär att Lidingöborna snabbare kommer ut på vägnätet.
”Mer infrastruktur för pengarna”
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd gladde sig åt att Norra Länken kommer att öppna tidigare än planerat och det till en lägre kostnad än den ursprungliga budgeten. Norra Länken hade en totalbudget på 13 miljarder kronor innan spaden sattes i marken, men den slutliga notan beräknas landa på 10,7 miljarder.
– Vi får mer infrastruktur för pengarna. Jag har inget emot att projektet blir klart före utsatt tid och till en lägre kostnad, sade Catharina Elmsäter-Svärd.
Ministern betonade projektet betydelse för att minska trängseln, öka framkomligheten och förbättra miljön.
– Det vi märker att det blir allt trängre på våra gator och människor blir irriterade och frustrerade. Tiden – tiden - den vill man använda till annat än att sitta i en bilkö. Det här är ett otroligt stort och viktigt projekt, sade hon.
Konstnärliga utsmyckningar
För att göra färden genom Norra länkens tunnlar trevligare och mindre monoton finns en rad konstnärliga utsmyckningar längs vägen. De konstnärliga utsmyckningarna har därför inte bara estetiska kvaliteter utan är också trafiksäkerhetssäkerhetshöjande faktorer, då det annars finns få referenspunkter för att orientera sig. På ett ställe där Norra länkens tunnlar delar sig finns till exempel ett stiliserat träd och en vassrugge i form av lodrätt placerade gröna lysrör. Under Hagaparken återfinns associationer till nationalskalden Bellman och episteln ”Fjäriln vingad syns på Haga”, bland annat i form av stålfjärilar som hänger i taket. På ett annat ställe nära Värtahamnen kommer en gigantisk tv-skärm visa bilder av vatten.
Fotografen Mattias Klum har fått stå för en del av utsmyckningarna. Slitsar av hans fotografier från Brunnsviken kantar en sträcka av Norra länken.
Opinionen har svängt
Opinionen för och emot Norra länken har svängt kraftigt. Innan anläggningsarbetena började 2007 var motståndet ibland stort, framför allt mot att tunnlar skulle byggas genom den känsliga Nationalstadsparken och även genom Hjorthagen. I dag är den överväldigande majoriteten eller drygt 80 procent positivt inställda till Norra länken, enligt en undersökning Trafikverket låtit göra.
Norra länken byggs för maximal säkerhet, med övervakning dygnet runt tack vare 400 kameror. Det är aldrig längre 150 meter till närmaste nödutgång.
Fakta
Norra länken
• Totalt 5 kilometer lång
• Längsta tunnelsträckan 4 kilometer
• Förberedande arbeten 2006, byggstart 2007
• Tre körfält i vardera riktningen varav två körfiler och en fil för av- och påfart
• Alla vägtunnlar är enkelriktade. De är sammanslagna 13 kilometer, varav 9 kilometer bergtunnlar och 4 kilometer betongtunnlar
• Sträckan Norrtull – Frescati/Värtan är nybyggnation. Öppnar för trafik vintern 2014/2015
• Sträckan Tomteboda – Norrtull däckas över och byggs ut med ett körfällt. Färdigbyggd 2017
• Överdäckning av Värtabanan klar 2019
• Över 40 entreprenader upphandlas i projektet. Som mest sysselsätter vi cirka 1200 personer.