5 000 lysrör ska bytas ut mot nya med 70 000 timmars brinntid i tunneln vid Öresundsbron. Det ska göras under fyra nätter nästa vecka.
– Det är framför allt den långa brinntiden som ger stor miljövinst, säger Niclas Malmström, chef teknisk drift vid Øresundsbron.
Ljuskällor har under en längre tid stått i fokus på Øresundsbron. Alla ljuskällor på vägbanan, eftersom de nått sin fulla livslängd, har bytts ut mot miljövänligare alternativ. Belysningen i tunneln har också setts över på olika sätt. Mycket energi har sparats på att släcka vartannat lysrör i tunneln nattetid.
Øresundsbron har också minskat det totala antalet lysrör i tunnelns motorvägsrör, från 8 200 till 5 000.
– Tunneln hade från början väldigt stark belysning, starkare än vad som behövdes, så det har funnits goda marginaler att minska belysningen utan att äventyra säkerheten, säger Niclas Malmström.
Nu har det blivit dags att byta ut lysrören i tunneln. Precis som väglamporna har de nått sin fulla livslängd och för en tid sedan började konsortiet se sig om efter lösningar. Det är nämligen inte vilka lysrör som helst som fungerar. Kraven är stränga och specifika just för tunnlar.
– Lysrören ska ge fullgott ljus på natten och inte blända på dagen. De ska lysa jämnt och så får det inte finnas någon flicker-effekt, alltså den typen av snabbt blinkljus som kan störa epileptiker, säger Niclas Malmström.
Upphandlingen vanns av ett alternativ av vanliga lysrör med extra lång livslängd. Det var de som bäst levde upp till kraven. 70 000 timmar kan de lysa.
– Det är framför allt den långa brinntiden som ger stor miljövinst, säger Niclas Malmström. När alla 5000 är på plats kommer vi inte behöva byta ut dem på många år. Det innebär också en låg totalkostnad över tid, för själva momentet att byta ut dem är en väldigt stor kostnad, avseende mantimmar, liftar och avspärrningar.