Byggandet av Ringbanan, den kommande pendeltågsringen mellan centrala Helsingfors och dess internationella flygplats, har gått in i en ny fas, då många av överbyggnadsarbetena nu påbörjas.
Ringbanan är en ny järnväg som just nu byggs mellan Helsingfors-Vanda flygplats och de två järnvägar som leder in till Helsingfors centrum. Ringbanan betraktas som en mer eller mindre nödvändig pusselbit i den framtida transportinfrastrukturen i Helsingfors och ska bidra till en effektivare och miljövänligare kollektivtrafik.
Ringbanan kan ses som både som en spårförbindelse till flygplatsen och som en regional stadsbana som kompletterar befintlig järnväg. Med Ringbanan får alltså huvudstadens västra och östra förorter god järnvägsförsörjning med såväl flygplatsen som centrala Helsingfors. I och med ringfunktionen blir den också en viktig tvärförbindelselänk för norra Helsingforsregionen.
Trafikstart 2015
Det första tåget på Ringbanan rullar ut 2015 och restiden från centrala Helsingfors till flygplatsen blir då 30 minuter. I fas ett får banan fem nya stationer: Kivistö, Aviapolis, Flygplatsen, Lejle och Veckal. Därtill finns reserveringar för ytterligare stationer: Petas, Vinikby och Rödsand.
Inredningsentreprenader
Nyligen slutfördes en viktig entreprenad på Ringbanans östra banavsnitt i öppen terräng, då markbyggnadsentreprenaden, som börjar i östra ändan av tunneln och fortsätter till Björkby järnvägsbro, färdigställdes.
Inom samma entreprenad slutförs också byggandet av Lejle station. När de här arbetsskedena har slutförts, kan man även nu påbörja de första överbyggnadsarbetena på Ringbanan. Överbyggnadsarbetet inleds vid anslutningsområdet i Havukoski och fortsätter i höst norr om Vandaforsens station samt i Lejle.
Under sommaren inleddes de sista stora entreprenaderna i Ringbaneprojektet, bland annat de första markbyggnadsentreprenaden mellan Lappböle och Katrinevägen, som hör till det västra banavsnittet i öppen terräng.
I somras fortsatte också byggandet i järnvägstunneln, där inredningsentreprenaderna av stationerna Flygplatsen och Aviapolis pågår som bäst. På en dryg kilometers sträcka i järnvägstunneln byggs en skyddskonstruktion, som förhindrar olägenheterna till följd av att glykolen tidigare hade sipprat ut i marken vid flygplatsen. Allt det extra arbetet i området vid flygplatsen har bidragit till att höja de totala kostnaderna för Ringbanan till totalt 738,5 miljoner euro.
Fakta
Ringbanan Helsingfors
• öppnas för trafik sommaren 2015
• banan är 18 kilometer lång, varav 8 kilometer går i tunnel
• 5 nya stationer: Kivistö, Aviapolis, Flygplatsen, Lejle och Veckal
• 3 stationsreserveringar: Petas, Vinikby och Rödsand
• dubbelspårig med topphastigheten 120 km/h
• går med 10 minuters intervaller i båda riktningarna
• kostnaderna för projektet uppskattas till 738,5 miljoner euro
• byggandet sysselsätter för närvarande cirka 860 personer