Nya förslag ska förbättra regelefterlevnad inom yrkestrafik

Foto: Volvo
Foto: Volvo

Återkommande tillståndsmätningar, ett utökat riskvärderingssystem och en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken. Det är några av de slutsatser som Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen kommer fram till i slutredovisningen av sitt regeringsuppdrag.

Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen slutredovisar nu det uppdrag som regeringen gav i mars 2012. Under sommaren och hösten har myndigheterna utfört tillståndsmätningar av buss-, gods- och taxitrafik samt arbetat med förslag till åtgärder och ändring av regelverk för att förbättra regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg.

Tillståndsmätningarna visar att förarna överlag har giltigt körkort och yrkeskompetensbevis samt är nyktra. Men det finns ett par områden som behöver förbättras. Knappt hälften av de kontrollerade buss- och godsaktörerna visade överträdelser mot kör- och vilotiderna. 25 procent av bussarna och 40 procent av lastbilarna körde för fort.

Resultaten visar också att det inte finns några stora skillnader mellan svensk- och utlandsregistrerade fordon förutom när det gäller de utlandsregistrerade fordonens tekniska beskaffenhet. Där har de utländska fordonen betydligt färre anmärkningar.

I slutredovisningen som nu lämnas in till regeringen föreslås bland annat återkommande tillståndsmätningar inom buss, gods och taxi ska genomföras vart tredje år och redovisas för regeringen. Information med trafiktillstånd för buss och gods, anställda förares behörigheter genom företagsinloggning samt uppgifter om antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller på väg ska också i största möjliga mån finnas tillgänglig på Transportstyrelsens webbplats.

Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen föreslås ta fram en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg senast den 30 juni 2013. Rikspolisstyrelsen ska även ta fram föreskrifter för hur enskilda polismän ska kunna hindra ett fordon från fortsatt färd.

Även andra åtgärder mot taxi planeras, till exempel skärpta regler för prisinformation och förslag på att införa krav på att hitta till passagerarnas mål i körprovet för taxiförarlegitimation.

– Det här uppdraget är ett viktigt första steg mot en gemensam strategi för tillsyn och kontroll av yrkestrafiken på väg. Vi ser också att riskvärderingssystemet blir ett i raden av verktyg och åtgärder för att öka regelefterlevnaden, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

– Med tillgång till riskvärderingssystemet kan polisen koncentrera sina kontroller till de största syndarna i yrkestrafiken. Detta kommer att bidra till en ökad trafiksäkerhet och en sundare konkurrens inom transportnäringen, säger Bengt Svenson, rikspolischef.