Det råder stora brister i svenska mobiloperatörers etiska regler, enligt en rapport från Fair Trade Center.
Operatören 3 sticker ut genom att sakna regelverk. "Det ska vi åtgärda", säger pressansvarig på företaget.
Regler om levnadslön, maximering av övertid, inhyrd arbetskraft och krav på kompensation vid kränkning av mänskliga rättigheter saknas hos såväl Telia Sonera som Tele2, och Telenor. Operatören 3 saknar helt etiska regler.
Endast Telenor gör kontroller längre bak än första ledet i leverantörskedjan.
Operatören 3 säger till TT att företaget nyligen fått en ny chef för CSR (Corporate Social Responsibility) och att man kommer att införa etiska regler.
– Vi har tagit de här frågorna på allvar. Däremot har vi brustit i att ha en policy, och det ska vi åtgärda, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på 3.
TT: När kommer ni ha en policy klar?
– Så snart som möjligt.
TT: Vad innebär det?
– Det är väl en fråga för vår nya CSR-chef, det kan jag inte säga exakt.
Erik Hörnfeldt påpekar att 3 bara har verksamhet i Sverige och Danmark och inte i några diktaturer.
– Här täcks de frågorna in väl av lagstiftningen, det kanske har gjort att vi inte har arbetat så hårt med dem som vi borde.
Men Fair Trade Centers rapport fokuserar på leverantörerna, särskilt tillverkarna av mobiltelefoner, och det ansvar som operatörerna har för deras villkor.
– Enligt FN:s rekommendation för företag om mänskliga rättigheter är ansvaret egentligen obegränsat. Man har mindre möjlighet att påverka ju längre bort i leverantörsledet man är, men man kan aldrig frånsäga sig ansvaret, säger Charlie Aronsson.
Fair Trade Centers rapport är en uppföljning av en undersökning som gjordes 2009. En del har förbättrats sedan dess men operatörerna har mycket arbete kvar, enligt Fair Trade Center.
– Ett av de problem som fortfarande kvarstår är brist på transparens, säger projektledare Charlie Aronsson.
Bland annat redovisar inte alla företag hur många leverantörskontroller de gör, eller hur många telefoner de återvinner.
Det råder stor skillnad mellan operatörerna, påpekar Charlie Aronsson. Telenor har satsat mer på återvinning, bland annat erbjuds kunderna pengar för att lämna in sin telefon och andra rabatter än en ny telefon vid förlängning av abonnemang. Telia tar emot telefoner men ger ingen ersättning, medan man på Tele2 och 3 inte kan lämna in sin gamla telefon.
– Företaget 3 har inte ens en uppförandekod, vilket är väldigt underligt 2012. De har en miljöpolicy men den har inte uppdaterats sedan 2008, och de har ingen miljöchef längre. Där verkar utvecklingen snarare gå bakåt.
(TT)