MRF: ”Motorbranschens erbjudande allt mer digitalt”

Tommy Letzén, vd MRF. Foto: MRF

Vi talar gärna och mycket om bilarnas digitalisering, men desto mindre om motorbranschens digitalisering och konsekvenser av den. Personligen är jag övertygad om att det kommer att gå fort. Redan är stora krafter rörelse – ackompanjerade av både bransch- och icke branschpersoner, som kommer att stöpa om motorbranschen och förutsättningarna för både bilhandlare och verkstäder. Det skriver Tommy Letzén, vd Motorbranschens Riksförbund, MRF, i en debattartikel.

Under det senaste året har det tydligt indikerats att både fordonsindustrin och hela dess värdekedja med bland annat bilhandel/eftermarknad, måste förbereda sig på att nu stundar de stora förändringarnas tid. I denna nya tid är motorbranschens digitalisering en liten del jämfört med ny teknik som nya drivlinor, uppkopplade och autonoma fordon, nya affärsmodeller, nya aktörer och så vidare.

Med det snabba utvecklingstempot ställs krav på att vara agil, att vara följsamt snabbtänkt och lättrörlig, som företagare. Alltså inte vara rädd för att förändra.

För 20 år sedan trädde Auto-by-tel in på den svenska bilmarknaden. Det amerikanska bolaget skulle revolutionera den svenska bilmarknaden – den konventionelle bilhandlarens död var nära anstående, enligt dem. Allt slutade med en rejäl dikeskörning.

Krasst kan man se två huvudorsaker till misslyckandet – för det första var det IT-entreprenörer utan affärsförståelse och djupare branschkännedom som placerades bakom ratten. För det andra var varken bransch eller marknad mogen för den nya affärsmodellen, e-handel, av både begagnade och nya lagerbilar. Motståndet blev för stort.

Men det var då det, men nu är mognaden desto större för en digitalisering av bilhandelsaffären. Timingen är perfekt för den satsning som branschen genom Föreningen Svensk Bilhandel gör med att sjösätta den digitala bilhandelsplattformen Wayke. Det är en digital plattform som kan hantera hela kundprocessen vid en bilaffär – inklusive både provkörning, finansiering och tjänsteerbjudande.

Generellt växer den globala e-handeln i raketfart. Sverige är inget undantag, utan snarare en föregångare på grund av hög internetmognad framkom det nyligen i samband med e-handelskonferensen D Congress.

E-handel blir således en allt vanligare del i svenskarnas konsumtionsmönster. Det innebär att allt fler branscher, inte minst inom mode, hemelektronik och andra sällanköpsvaror upplever drastiska förändringar med konsekvenser för fackhandelns fysiska butiker. Framför allt är det konsumenter under 50 år som har ett nytt köpbeteende, men det flyttar sig hela tiden uppåt i åldrarna. Samtidigt pressas priserna inom sällanköpshandeln och stora shoppingcenters framtid ifrågasätts, inte minst de enorma investeringar som de innebär för fastighetsägaren. Risken är stor att galleriorna blir dinosaurier, menar e-handelsexperter.

Inom dagligvaror är färdiga matkassar och större butikers onlineförsäljning etablerade försäljningsformer i större städer där det finns underlag och köpkraft.

Men hur ser det ut i den svenska motorbranschen? Vad sker inom bilhandeln respektive eftermarknaden sett till digitalisering av affärsmodellen. Frågorna är berättigade att ställa!

Det finns redan ett antal auktionssajter med KvD i täten, som lyckas med att sälja begbilar utan att kunden fysiskt ser dem.

Nu är branschen på väg dit även med nya bilar. Lynk & Co med svenska intressen, genom Volvo Cars och utvecklingsbolaget CEVT, ska endast säljas via nätet. Fler fordonstillverkare har gjort samma avsiktsförklaringar efter att Lynk & Co gick ut med sin.

I de ÅF-avtalsmallar, som både EU- och den europeiska bilhandels- och verkstadsorganisationen CECRA och MRF kritiserat, öppnar många fordonstillverkare för direktförsäljning – runda återförsäljarledet genom att sätta upp egna arbetsintensiva försäljning- och logistiksorganisationer utan egentlig kundkontakt.

Även inom servicemarknaden händer mycket. Byt hjul och Skruvat, med gemensam koncernmoder och franska ägare, är etablerade e-handlare med direktförsäljning till både konsument och näringsidkare.

Lasingo och Autobutler har etablerat sig som verkstadsportaler, förmedlare av verkstadstjänster. Bakom Lasingo står ett antal bildelsgrossister och Hedin Bil, medan Autobutler har PSA-koncernen som ägare.

Ytterligare rörelser inom eftermarknaden är Tec Alliance som är en kombinerad verkstadsplattform med allt från diagnos och RMI (teknisk information) till reservdelslogistik. Bakom företaget står ett stort antal ledande tyska leverantörer till fordonsindustrin.

Gemensamt för flera av dem är att de är digitaliserade europeiska (EU) aktörer som arbetar direkt mot marknaden utan nationella mellanhänder.

Det finns en del att fundera över oavsett om man är märkesbilhandlare eller verkstadsägare. Frågorna är många, som motorbranschföretagare måste man därför göra strategiska övervägande både sett till verksamhet, inriktning och inte minst investeringar. Därför rekommenderar jag ett aktivt nyttjande av MRF-medlemskapet eftersom mycket avser omvärldsbevakning och analys.

Den som kommer att lyckas inom motorbranschen är förmodligen den som kan möta nya konsumtionsmönster och affärsmodeller – med nya ägande- eller upplåtelseformer – där den stora kundgruppen är – urbant boende personer – som vill köpa problemfri mobilitet, förmodligen oberoende av bilmärke men med krav på hög service, 24-7. Lägg sedan till e-mobilitet, uppkopplade och autonoma fordon.

Text: Tommy Letzén, vd Motorbranschens Riksförbund