Solna vill skapa Stockholm Nord – men möter motstånd

Solna centrums tunnelbanestation. Foto: Niklas Fredengren/Unsplash
Solna centrums tunnelbanestation. Foto: Niklas Fredengren/Unsplash

Solna vill göra Solna station till en storregional bytespunkt där både SJ-tåg och Arlanda Express stannar. Visionen om ett ”Stockholm Nord” delas dock inte av staten och regionen, framgår i en artikel i Lokaltidningen Mitti.

Bakgrunden är regeringens utredning om fler kollektivresor till Arlanda. Antalet passagerare väntas öka från 23 till 40 miljoner fram till 2050, och kommunerna har fått lämna synpunkter. Solna vill att Arlanda Express, som i dag kör direkt mellan Centralstationen och flygplatsen, gör stopp i staden. Tanken är att knyta ihop pendeltåg, tvärbana, bussar och tunnelbana som öppnar 2028 för att skapa en ny regional knutpunkt. Arenastadens snabba tillväxt med 30 000 arbetsplatser, på väg mot 50 000, lyfts fram som motiv.

I den statliga utredningen diskuteras däremot Märsta och Roslagsbanan, och Solnas roll saknas i den regionala utvecklingsplanen RUFS. Kommunledningen menar att ingen annan kommun kan matcha Solnas trafikläge och tänker fortsätta driva frågan gentemot region och stat. Det rapporterar Lokaltidningen Mitti.

Samtidigt väcks frågan om en tredje entré till stationen. Bakom ett par blå dörrar på perrongen finns en gammal gångtunnel mot Gårdsvägen som stängdes 2013. Skanska vill öppna uppgången igen i samband med nya kontorsbyggen, men varken regionen eller kommunen vill ta kostnaden. Även detta framgår av Lokaltidningen Mitti.