Trafikverket talar om trafiksäkerhet på mässan ”På Väg”

Nästan 4 000 olyckor med personskador inträffade i anslutning till gatu- och vägarbeten 2003 – 2015. Foto: Eva Liljegren, Trafikverket.

Varje år inträffar minst 300 olyckor vid vägarbeten där någon skadas eller omkommer, ett antal som legat relativt konstant flera år, men misstänks ha ett stort mörkertal. Trafikverket kommer till premiären av mässan På Väg den 7 – 8 mars på Elmia i Jönköping för att tala om den senaste statistiken och orsakerna till olyckorna.

– Ofta handlar det om oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister. Men även de som arbetar ute på vägarna skadas. Tyvärr ser vi ofta skräckexempel vid våra kontroller av vägarbetsplatserna. Vägarbetare arbetar utan skydd, trots att vi kräver det i regelverket, säger Eva Liljegren, utredare vid Trafikverket.

Åren 2003 – 2015 inträffade nästan 4 000 (3 958) trafikolyckor med personskador i anslutning till gatu- och vägarbeten. Statistiken bygger bara på olyckor som polis eller sjukvård rapporterat in till olycksdatabasen STRADA. Eftersom olyckorna sökts fram genom olika sökord som till exempel ”vägarbete” vet Trafikverket att statistiken inte är komplett.

– Troligtvis sker det betydligt fler olyckor vid vägarbeten, säger Eva Liljegren.

Av de olyckor som kan bedömas i statistiken inträffade hälften, 50 procent, på de statliga vägarna, 44 procent på det kommunala vägnätet och 6 procent på övriga vägar. Cyklister eller gående drabbades i 38 procent av olyckorna. Men nästan lika vanligt är så kallade upphinnandeolyckor. Dessa är ofta kökrockar där trafikanten inte hunnit bromsa (31 procent). Mer än åtta av tio sådana olyckor inträffade på det statliga vägnätet, vägarna med mest trafik och högre hastigheter.

Tunga skydd, och särskilt de så kallade TMA-skydden (fordonsmonterade energiupptagande skydd), skyddar både vägarbetare och trafikanter. Även vid så kraftiga påkörningar att de eftergivliga TMA-skydden helt demoleras har de en lindrande effekt, som Trafikverket studerat i en särskild rapport.

– Vi ser ju att vid riktigt svåra olyckor klarar sig både trafikanter och vägarbetare mycket bra om TMA-skydd har använts. De räddar ju verkligen liv om de används. Man ska också komma ihåg att 95 procent av de drabbade är vanliga trafikanter och ett bra skydd, som TMA, handlar om allas trafiksäkerhet, säger Eva Liljegren.

Trafikverket håller sitt seminarium tillsammans med Arbetsmiljöverket, som fått i uppdrag av regeringen att ta fram olycksförebyggande åtgärder för arbetstagare i trafik. Arbetsmiljöverket presenterar under mässan de rekommendationer som sammanställts i samarbete med berörda aktörer.

Behovet av åtgärder för oskyddade trafikanter står också i fokus på mässan. Var tredje trafikant som hamnar på sjukhus är en cyklist, och många av dem skadas vid vägarbeten. Under mässan talar VTI och Stockholms stad om sina erfarenheter och hur alla aktörer behöver planera för säkrare framkomlighet vid vägarbeten för oskyddade trafikanter.

På Väg arrangeras av Elmia tillsammans med SBSV, Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, och i samarbete med Trafikverket. Mässan vänder sig till alla som har vägen som sin arbetsplats.

– Vårt mål som branschförening är att minska antalet olyckor ute på vägarna, att skapa säkrare arbetsplatser och en trygg miljö för alla trafikanter. Vi upplever att det har blivit en allt tuffare attityd ute på vägarna med en ansträngd arbetsmiljö. Mässan är en viktig mötesplats för att prata om alla de här viktiga frågorna, hur vi tillsammans kan arbeta för att få säkrare vägarbetsområden och agera för att uppnå vårt långsiktiga mål om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Thomas Wuopio, ordförande för SBSV.
Källa: Elmia